För att skapa de stabila och effektiva kopplingar i hjärnan som krävs för varaktig inlärning,
behövs ett samspel mellan tre centrala kognitiva funktioner. Dessa kan liknas vid tre delar av
ett hus.
Inlärningens Tre Steg
För att information ska kunna kodas in i hjärnan måste den först passera genom dessa steg:
- Dörren (Uppmärksamhet): Detta är din uppmärksamhet. Endast information som
du aktivt riktar din uppmärksamhet mot kommer att släppas in. All annan
information, som reklamtext eller omgivande ljud, stannar utanför. - Hallen (Arbetsminnet): Detta är en tillfällig lagringsplats som används när vi läser,
räknar eller ska förstå instruktioner. Precis som i en vanlig hall är det inte tänkt att
informationen ska stanna länge här. Den bearbetas och vänder antingen ut igen
(glöms) eller kliver in i det stora huset. - Huskroppen (Långtidsminnet): Detta är den permanenta lagringsplatsen där
informationen ska kodas in för att kunna användas på sikt.
Arbetsminnets Begränsningar – Den Trånga Hallen
Arbetsminnet är en mycket trång och känslig del av hjärnan som har tre stora begränsningar.
Att känna till dessa är kritiskt för undervisningen:
- Begränsad Kapacitet: Psykologen George Miller myntade begreppet ”Det magiska
talet 7 ± 2”, vilket betyder att vi kan hålla mellan 5 och 9 informationsenheter
samtidigt innan det blir fullt och vi tappar tråden. Nyare forskning av Nelson Cohen
menar att kapaciteten kan vara så lite som fyra informationsenheter, beroende på
hur komplex informationen är. Fyra siffror är lätt, medan fyra okända meningar är
nästan omöjligt. - Begränsad Tid: Informationen stannar bara i arbetsminnet i ungefär 20–30
sekunder. Om den inte hinner kodas in i långtidsminnet puttas den ut av ny
information. - Känslighet för Distraktioner: Arbetsminnet är extremt känsligt. Om
uppmärksamheten bryts – till exempel av en mobil som piper eller en person som
kommer in genom dörren – försvinner informationen. Detta är ett stort problem
eftersom informationen först måste vara i arbetsminnet för att kunna kodas in i
långtidsminnet.
Den enkla övningen att försöka hålla ett mobilnummer i minnet samtidigt som man räknar
ner från hundra i tre steg illustrerar tydligt hur lätt distraktion fyller arbetsminnet och tvingar
ut den ursprungliga informationen. Att det är svårt betyder inte att man är dum, utan är bara
ett kvitto på att man håller på att lära sig något nytt.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är ”Det magiska talet 7 ± 2”? Det är den teori som George Miller lanserade på
1950-talet, som menar att människan i genomsnitt kan hålla mellan 5 och 9
informationsenheter i sitt arbetsminne samtidigt.
Hur påverkar distraktioner inlärningen? Distraktioner bryter uppmärksamheten och får
informationen att försvinna från arbetsminnet. Eftersom information måste passera
arbetsminnet för att lagras i långtidsminnet, förhindrar distraktioner effektiv inlärning.
Vad är den kortaste varaktigheten för information i arbetsminnet? Information hålls i
arbetsminnet under en mycket begränsad tid, vanligtvis endast i ungefär 20–30 sekunder,
innan den ersätts av ny information.
Vad menas med att arbetsminnet kan ha en kapacitet på fyra enheter? Viss modern
forskning (Nelson Cohen) tyder på att det magiska antalet kan vara så lite som fyra enheter,
beroende på hur komplex informationen är. Fyra komplexa enheter fyller arbetsminnet
snabbare än fyra enkla.