Extra anpassningar och
särskilt stöd
Om webbkursen
Skolpersonal och rektorer ägnar mycket tid och engagemang för att stödja elever att nå kunskapskraven och övriga kunskapsmål i läroplanerna. I detta arbete dyker ofta olika frågor och funderingar upp kring bestämmelser, olika begrepp, förhållningssätt och hur vi praktiskt kan och bör gå tillväga. Dessa frågor och många andra besvaras i kursen utifrån skrivningarna i skollagen, läroplanerna, förordningar och Skolverkets allmänna råd. Innehållet konkretiseras med praktiska elevexempel från Skolverkets stödmaterial och kursledarens egna vägledningshäften.
Ur innehållet
I webbkursen guidas ni steg för steg igenom arbetsprocessen kring extra anpassningar och särskilt stöd samt ledning och stimulans. Under kursen utvecklar ni kunskap och färdigheter om:
- Vad som ingår i begreppet extra anpassningar, samt hur ni kan dokumentera och utvärdera dessa på ett enkelt sätt
- Hur ni kan skapa tillgängliga lärmiljöer och en differentierad undervisning
- Hur ni kan minimera antalet extra anpassningar genom att göra generella gruppanpassningar på klassnivå som gynnar många elever
- När extra anpassningar övergår till särskilt stöd och anmälan till rektor ska ske
- Hur ni genomför och dokumenterar utredningar om särskilt stöd på ett professionellt sätt
- Hur ni upprättar och utvärderar åtgärdsprogram så att de ger resultat och är rättssäkra
- Vikten av elevens och vårdnadshavares delaktighet i hela processen
Till de inspelade föreläsningarna ingår åhörarbilder och ett kursmaterial som består av delar från kursledarens häften ”Vägledning för grundskolan/gymnasieskolan” samt ”Hälsofrämjande skolutveckling” vilka uppskattas runt om i landet.
Innehåll
Trappan: Steg för tillgänglighet, steg 1 | Avsnitt 1 |
Genomtänkta övergångar | Avsnitt 2 |
Tillgängliga lärmiljöer – hälsa och lärande | Avsnitt 3 |
KASAM – begripligt, hanterbart och meningsfullt | Avsnitt 4 |
Kompensera differentiera & variera undervisning | Avsnitt 5 |
Generella förmågor och generella gruppanpassningar | Avsnitt 6 |
Trappan: Steg för tillgänglighet, steg 3 | Avsnitt 1 |
Del 1 i utredningen – kartlägga | Avsnitt 2 |
Kartlägga elevens och vårdnadshavarens perspektiv | Avsnitt 3 |
Kartlägga skol- och gruppnivån | Avsnitt 4 |
Kartlägga individnivå och vad som har prövats | Avsnitt 5 |
Del 2 i utredningen – pedagogisk bedömning | Avsnitt 6 |
Trappan: Steg för tillgänglighet, steg 2 | Avsnitt 1 |
Reflektionsövning Ariel | Avsnitt 2 |
Återkoppling: Ariel, blankett för extraanpassningar, reflektionsövning Bevin | Avsnitt 3 |
Återkoppling: Bevin, blankett för extraanpassningar, reflektionsövning 3 | Avsnitt 4 |
Trappan: Steg för tillgänglighet, steg 4 | Avsnitt 1 |
Exempel på åtgärdsprogram | Avsnitt 2 |
Genomföra, följa upp och utvärdera | Avsnitt 3 |
Reflektionsövning 4, summering och avslut | Avsnitt 4 |
Om kursledaren
Gudrun Löwendahl Björkman är specialpedagog, författare, utbildare och handledare. Hon är en av huvudförfattarna till Skolverkets stödmaterial ”Stödinsatser i utbildningen” och ”Övergångar inom och mellan skolor och skolformer”. Gudrun har också haft uppdrag från Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten kring utbildningsinsatser inom området. Gudrun är anlitad av skolor, kommuner, fristående huvudmän samt vid nationella konferenser för att leda utbildningsinsatser. Hon är ”Experten” som besvarar frågor om extra anpassningar och särskilt stöd på www.elevhalsan.se.
Mer information om Gudruns material och tjänster hittar du via www.glbatgardsprogram.com.
Målgrupp
Webbkursen riktar sig till lärare, fritidspersonal, resurspersoner, elevhälsopersonal, skolledning samt förvaltningsnivå. Innehållet är anpassat för förskoleklass, fritidshemmet, grundskolan, specialskolan, sameskolan och gymnasieskolan.
Recensioner och omdömen
Christer J, Krokoms kommun
Augusti 2023
Tanja C, Helsingborgs stad
Juni 2023
Ett bra och tydligt upplägg.
Anna H, Falkenbergs kommun
Maj 2023
Erika A, Ävsbyns kommun
April 2023
Det är bra med friheten att se och studera som det passar en själv.
Inger A, Storumans kommun
Mars 2023
Mia K, Borås kommun
Februari 2023
Det var intressant och lärorikt att få en mer utförlig och matnyttig förklaring i de olika delarna i ett åtgärdsprogram.
Inga I, Lindesbergs kommun
Januari 2023
Sia M, Haninge kommun
December 2022
Mycket bra och tydligt upplägg. Kursen behöver revideras utifrån nya LGR 22.
Mariah H, Tidaholms kommun
Juni 2022
Ett smidigt och anpassat sätt att gå kurs.
Annah S, Mörbylånga kommun
Mars 2022
Pernilla S, Kramfors kommun
Januari 2022
Innehållsrik och tydlig. Viktigt att påminna sig om vad som är aktuellt i ämnet.
Mayada H, Göteborgs stad
Juli 2021
Helena F, Uppsala kommun
Juni 2021
Christina J, Bengtfors kommun
Mars 2021
Kursen var lätt att följa och får bra förslag till hur man ska göra med extra anpassningar.
Susanne P, Ljungby kommun
Mars 2021
Christina N, Ljungby kommun
Mars 2021
Mirsada C, Ljungby kommun
Februari 2021
Androniki E, Botkyrka kommun
December 2020
Tack för stöd och information som ska hjälpa till vårt arbete med barnen!!
Erika L, Uppsala kommun
November 2020
Bra information om hur man utreder och skriver åp.
Mikael T, Göteborgs stad
November 2020
Tydligt och lagom långa avsnitt. Man tappade inte fokus under tiden.
Therese H, Katrineholms kommun
November 2020
En tydlig, övergripande utbildning som tydliggör skolans uppdrag och synsätt gentemot varje elevs behov och anpassningar. En jättebra överblick för lärare som tydligt visar anpassningar och dokumentation.
Mikaela T, Göteborgs stad
November 2020
Tydligt och lagom långa avsnitt. Man tappade inte fokus under tiden.
Erika L, Uppsala kommun
November 2020
Bra information om hur man utreder och skriver åp.
Linda E, Göteborgs stad
November 2020
Inspirerande kurs! Det som är bra för en elev är bra för alla!
- Motsvarar en heldagsutbildning
- 2 h 50 min videomaterial
- Allt kursmaterial och övningar ingår
- Funkar på dator, surfplatta och mobil
- Nöjd-kund-garanti
- 3990 kr exkl. moms per deltagare
- Är ni flera som vill gå kursen? Klicka här för offert.
Vanliga frågor & svar
På Lärarinstitutet bestämmer du själv takten för dina studier.
Våra kurser motsvarar 1-2 heldagsutbildningar. Du kan välja att dela upp dina studier under flera tillfällen eller göra dem under en och samma dag. Utbildningsportalen där du hittar kurserna är tillgänglig dygnet runt.
Självklart kan du det. Dock så behöver ni båda anmäla er för webbkursen. Vi kommer sedan skapa användarkonton för er så att ni kan logga in i vår utbildningsportal.
Du bestämmer själv vilka tider du önskar studera. Vår utbildningsportal är tillgänglig dygnet runt.
Som deltagare har du tillgång till webbkursen 6 månader från det datum du har fått ditt användarkonto.
Garantin innebär att om du mot all förmodan inte skulle vara nöjd med webbkursen kan du inom 14 dagar från anmälan häva ditt köp. Mejla oss på kundtjanst@lararinstitutet.se om du vill ha mer information om garantin.