Kooperativt lärande
Om distanskursen
Det kooperativa lärandet är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker lärarens roll som ledare i klassrummet samtidigt som det ökar elevernas förmåga till samarbete, social sammanhållning och i förlängningen även ökad måluppfyllelse.
Kooperativt lärande är ett förhållningssätt som bland annat bidrar till ökad trygghet och trivsel, större elevdelaktighet och inkludering samt fördjupat lärande och social utveckling.
I distanskursen ges en grundläggande teoretisk bakgrund och praktisk tillämpning av kooperativt lärande. Det ges också möjlighet att reflektera och diskutera kring det pedagogiska förhållningssättet och skapa samsyn i arbetslaget kring lärandets former.
Om ett helt arbetslag eller en hel skola går kursen bidrar det till att fördjupa de didaktiska diskussionerna kring lärande i syfte att skapa samsyn. Distanskursen bygger på korta avsnitt och medföljande praktiska övningar att genomföra löpande. Kursen kan därför med fördel förläggas under en längre period, till exempel genomföras varannan vecka under ett helt läsårs ordinarie mötestider.
Distanskursens innehåll kopplas genomgående till vanliga fokusområden, till exempel relationellt ledarskap, formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt och värdegrundsarbete där det kooperativa lärandet fungerar som den sammanhållande länken.
Ur innehållet
Distanskursen ger dig både kunskap och konkreta verktyg. Du får möjlighet att omsätta undervisningsteori i praktiken genom att genomföra reflektionsuppgifter och praktiska övningar kring hur du kan:
- Planera och förbereda för kooperativ undervisning genom att skapa struktur och
trygghet - Utforma en kooperativ lektion och fånga elevernas uppmärksamhet
- Genomföra kooperativ undervisning och vad det innebär för din roll som lärare
- Avsluta en kooperativ lektion och utvärdera för att gå vidare och fortsätta
planeringen och förberedelserna inför nästa tillfälle - Använda kooperativ undervisning för att möta elevers behov av anpassningar
- Använda kooperativt lärande för ett språkutvecklande klassrum
- Använda olika kooperativa strukturer i just ditt ämne
Efter avslutad kurs har du med dig:
- Grundläggande förståelse för kooperativt lärande som förhållningssätt och didaktisk metod
- Enkla praktiska övningar att tillämpa i undervisningen
- Stödmaterial och mallar att använda i undervisningen
Innehåll
Tre sätt att arbeta med reflektionsuppgifter | Avsnitt 1 |
Tre sätt att arbeta med övningar, strategier och strukturer | Avsnitt 2 |
Modellering: Tre typer av undervisning | Avsnitt 3 |
Definition och verktyg för kooperativt lärande | Avsnitt 4 |
Olika typer av grupper | Avsnitt 5 |
Modellering: Pinpong-par | Avsnitt 6 |
Planera kooperativ undervisning | Avsnitt 1 |
Förbereda kooperativ undervisning | Avsnitt 2 |
Möta eleverna genom ett kooperativt förhållningssätt | Avsnitt 3 |
Inleda en kooperativ lektion | Avsnitt 4 |
Avsluta en kooperativ lektion | Avsnitt 1 |
SPEL3F | Avsnitt 1 |
Samarbetsfärdigheter | Avsnitt 2 |
Modellering: Turas om | Avsnitt 3 |
Positivt ömsesidigt beroende | Avsnitt 4 |
Modellering: Kloka pennan | Avsnitt 5 |
Eget ansvar | Avsnitt 6 |
Modellering: Par på tid | Avsnitt 7 |
Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion | Avsnitt 8 |
Modellering: Tavelquiz | Avsnitt 9 |
3F: Feedback, Feedup, Feedforward | Avsnitt 10 |
Modellering: Par-respons | Avsnitt 11 |
Avrunda grundprinciperna | Avsnitt 12 |
Roller och aktivitetsgrad under en lektion | Avsnitt 1 |
Lärarens roll och aktivitet | Avsnitt 2 |
Lärarens aktivitet: Modellering | Avsnitt 3 |
Lärarens aktivitet: Träna tillsammans och säkerställa förståelse | Avsnitt 4 |
Lärarens aktivitet: Anpassningar och observation | Avsnitt 5 |
Lärarens aktivitet: Stöd 1-1 | Avsnitt 6 |
Elevens aktivitet | Avsnitt 7 |
Avrundning av distanskursen | Avsnitt 1 |
Styrkorna med kooperativt lärande | Avsnitt 2 |
Om kursledarna
Liz Fristedt är legitimerad lärare svenska, engelska och franska årskurs 4-9 med 18 års
erfarenhet som lärare, förstelärare och utvecklingsledare i grundskolan. Liz arbetar idag
som lärare och utbildningskonsult för implementering av kooperativt lärande i Sverige. Hon är också styrelsemedlem i KoLiS (Kooperativt Lärande i Sverige).
Anna Jacobsson är legitimerad lärare svenska och SO årskurs 4-9 samt svenska och religion på gymnasiet med 13 års erfarenhet som lärare, arbetslagsledare och förstelärare i grundskolan. Hon arbetar idag som utvecklingsstrateg på Barn- och utbildningsförvaltningen i Bjuvs kommun.
Målgrupp
Distanskursen riktar sig till all undervisande personal inom grundskolan.
Recensioner och omdömen
Malin F, Hällefors kommun
Maj 2022
En innehållsrik och engagerande kurs. Hoppas på en fortsättning.
- Motsvarar två heldagsutbildningar
- 3 h 20 min videomaterial
- Allt kursmaterial och övningar ingår
- Funkar på dator, surfplatta och mobil
- Nöjd kund garanti
Vanliga frågor & svar
Klicka på Beställ licens uppe i menyn och fyll i beställningsformuläret med dina uppgifter. Så fort vi har mottagit och behandlat din beställning kommer vi skicka ett mail med inloggningsuppgifter till vår utbildningsportal där du hittar samtliga distanskurser och digitala konferenser.
På Lärarinstitutet bestämmer du själv takten för dina studier.
Våra kurser motsvarar 1-2 heldagsutbildningar. Du kan välja att dela upp dina studier under flera tillfällen eller göra dem under en och samma dag. Utbildningsportalen där du hittar kurserna är tillgänglig dygnet runt.
Självklart kan du det. Dock så behöver ni båda beställa distanskursen. Vi kommer sedan skapa användare till er så att ni kan logga in i vår utbildningsportal.
Du bestämmer själv vilka tider du önskar studera. Vår utbildningsportal är tillgänglig dygnet runt.
Du får obegränsad tillgång till alla våra distanskurser under licenstiden.
Fullständiga FAQ hittar du här.