Kooperativt lärande
Om webbkursen
Det kooperativa lärandet är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker lärarens roll som ledare i klassrummet samtidigt som det ökar elevernas förmåga till samarbete, social sammanhållning och i förlängningen även ökad måluppfyllelse.
Kooperativt lärande är ett förhållningssätt som bland annat bidrar till ökad trygghet och trivsel, större elevdelaktighet och inkludering samt fördjupat lärande och social utveckling.
I webbkursen ges en grundläggande teoretisk bakgrund och praktisk tillämpning av kooperativt lärande. Det ges också möjlighet att reflektera och diskutera kring det pedagogiska förhållningssättet och skapa samsyn i arbetslaget kring lärandets former.
Om ett helt arbetslag eller en hel skola går kursen bidrar det till att fördjupa de didaktiska diskussionerna kring lärande i syfte att skapa samsyn. Webbkursen bygger på korta avsnitt och medföljande praktiska övningar att genomföra löpande. Kursen kan därför med fördel förläggas under en längre period, till exempel genomföras varannan vecka under ett helt läsårs ordinarie mötestider.
Webbkursens innehåll kopplas genomgående till vanliga fokusområden, till exempel relationellt ledarskap, formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt och värdegrundsarbete där det kooperativa lärandet fungerar som den sammanhållande länken.
Ur innehållet
Webbkursen ger dig både kunskap och konkreta verktyg. Du får möjlighet att omsätta undervisningsteori i praktiken genom att genomföra reflektionsuppgifter och praktiska övningar kring hur du kan:
- Planera och förbereda för kooperativ undervisning genom att skapa struktur och
trygghet - Utforma en kooperativ lektion och fånga elevernas uppmärksamhet
- Genomföra kooperativ undervisning och vad det innebär för din roll som lärare
- Avsluta en kooperativ lektion och utvärdera för att gå vidare och fortsätta
planeringen och förberedelserna inför nästa tillfälle - Använda kooperativ undervisning för att möta elevers behov av anpassningar
- Använda kooperativt lärande för ett språkutvecklande klassrum
- Använda olika kooperativa strukturer i just ditt ämne
Efter avslutad kurs har du med dig:
- Grundläggande förståelse för kooperativt lärande som förhållningssätt och didaktisk metod
- Enkla praktiska övningar att tillämpa i undervisningen
- Stödmaterial och mallar att använda i undervisningen
Innehåll
Tre sätt att arbeta med reflektionsuppgifter | Avsnitt 1 |
Tre sätt att arbeta med övningar, strategier och strukturer | Avsnitt 2 |
Modellering: Tre typer av undervisning | Avsnitt 3 |
Definition och verktyg för kooperativt lärande | Avsnitt 4 |
Olika typer av grupper | Avsnitt 5 |
Modellering: Pinpong-par | Avsnitt 6 |
Planera kooperativ undervisning | Avsnitt 1 |
Förbereda kooperativ undervisning | Avsnitt 2 |
Möta eleverna genom ett kooperativt förhållningssätt | Avsnitt 3 |
Inleda en kooperativ lektion | Avsnitt 4 |
Avsluta en kooperativ lektion | Avsnitt 1 |
SPEL3F | Avsnitt 1 |
Samarbetsfärdigheter | Avsnitt 2 |
Modellering: Turas om | Avsnitt 3 |
Positivt ömsesidigt beroende | Avsnitt 4 |
Modellering: Kloka pennan | Avsnitt 5 |
Eget ansvar | Avsnitt 6 |
Modellering: Par på tid | Avsnitt 7 |
Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion | Avsnitt 8 |
Modellering: Tavelquiz | Avsnitt 9 |
3F: Feedback, Feedup, Feedforward | Avsnitt 10 |
Modellering: Par-respons | Avsnitt 11 |
Avrunda grundprinciperna | Avsnitt 12 |
Roller och aktivitetsgrad under en lektion | Avsnitt 1 |
Lärarens roll och aktivitet | Avsnitt 2 |
Lärarens aktivitet: Modellering | Avsnitt 3 |
Lärarens aktivitet: Träna tillsammans och säkerställa förståelse | Avsnitt 4 |
Lärarens aktivitet: Anpassningar och observation | Avsnitt 5 |
Lärarens aktivitet: Stöd 1-1 | Avsnitt 6 |
Elevens aktivitet | Avsnitt 7 |
Avrundning av distanskursen | Avsnitt 1 |
Styrkorna med kooperativt lärande | Avsnitt 2 |
Om kursledarna
Liz Fristedt är legitimerad lärare svenska, engelska och franska årskurs 4-9 med 18 års
erfarenhet som lärare, förstelärare och utvecklingsledare i grundskolan. Liz arbetar idag
som lärare och utbildningskonsult för implementering av kooperativt lärande i Sverige. Hon är också styrelsemedlem i KoLiS (Kooperativt Lärande i Sverige).
Anna Jacobsson är legitimerad lärare svenska och SO årskurs 4-9 samt svenska och religion på gymnasiet med 13 års erfarenhet som lärare, arbetslagsledare och förstelärare i grundskolan. Hon arbetar idag som utvecklingsstrateg på Barn- och utbildningsförvaltningen i Bjuvs kommun.
Målgrupp
Webbkursen riktar sig till all undervisande personal inom grundskolan.
Recensioner och omdömen
Isabella A, Östhammars kommun
Maj 2024
Väldigt bra upplägg! Kommer inte på något som kan förbättras.
Inger A, Storumans kommun
December 2023
Mycket lärorikt och väl genomfört av kursledarna.
Mia K, Borås kommun
Mars 2023
En del matnyttigt och en del repetition och redan använt då jag arbetat som elevassistent i 25 år.
Sia M, Haninge kommun
December 2022
Mycket bra innehåll och pedagogiskt upplägg.
Helena B, Upplands väsby kommun
Augusti 2022
Bra med faktiska exempel på hur kooperativt lärande integreras in undervisningen.
Linda H, Kungsbacka kommun
Oktober 2021
Enkelt att följa med
Petra T, Kungsbacka kommun
Oktober 2021
Christina P, Lycksele kommun
Augusti 2021
Passar alla och kan användas i olika ämnen.
Lena S, Lycksele kommun
Juni 2021
Ger många fina tips på hur man stärker elever att aktivt samarbeta under lektioner!
Marie L, Bromölla kommun
Maj 2021
Kursen har varit utvecklande för mig. Härligt att få med sig de tysta eleverna i de olika övningarna. Kommer defintivt att arbeta kooperativt i framtiden i klassrummet.
Marie B, Bromölla kommun
Maj 2021
Älskar att jag fått med mig de tysta eleverna. Kommer definitivt att arbeta kooperativt i framtiden. Tack!
Linda H, Kalmar kommun
Maj 2021
Annika L, Värnamo kommun
Maj 2021
Jessica H, Piteå kommun
April 2021
Kursen är inspirerande, tydlig och strukturerad. Den har gjort att jag ständigt vågar prova på nya strukturer och arbetssätt. Den har gett mig en ”ryggrad” i min yrkesutövning.
Malin W, Piteå kommun
April 2021
Linda L, Staffanstorps kommun
Mars 2021
Annika S, Halmstads kommun
Februari 2021
Frida E, Kungsbacka kommun
Februari 2021
Cecilia T, Kungsbacka kommun
Januari 2021
Det som var bäst var att vi fick inspiration och metodik till kul undervisning.
Christina K, Kungsbacka kommun
Januari 2021
Josefin H, Kungsbacka kommun
Januari 2021
Ursula Q, Kungsbacka kommun
Januari 2021
Matnyttig innehåll med hands-on-verktyg för att kunna påbörja en kooperativ undervisning direkt.
Katarina C, Älmhults kommun
Januari 2021
Janet J, Hällefors kommun
Januari 2021
Mycket bra och lärorik kurs där man får grunderna och förståelse för vad det är man ska göra. Ett plus är att läsa på distans så att man kan backa tillbaka om man missat något eller inte hinner med att anteckna.
Annelie L, Halmstads kommun
Januari 2021
Malin F, Hällefors kommun
December 2020
En innehållsrik och engagerande kurs. Hoppas på en fortsättning.
- Motsvarar två heldagsutbildningar
- 3 h 20 min videomaterial
- Allt kursmaterial och övningar ingår
- Funkar på dator, surfplatta och mobil
- Nöjd kund garanti
- 3990 kr exkl. moms per deltagare
- Är ni flera som vill gå kursen? Klicka här för offert.
Vanliga frågor & svar
På Lärarinstitutet bestämmer du själv takten för dina studier.
Våra kurser motsvarar 1-2 heldagsutbildningar. Du kan välja att dela upp dina studier under flera tillfällen eller göra dem under en och samma dag. Utbildningsportalen där du hittar kurserna är tillgänglig dygnet runt.
Självklart kan du det. Dock så behöver ni båda anmäla er för webbkursen. Vi kommer sedan skapa användarkonton för er så att ni kan logga in i vår utbildningsportal.
Du bestämmer själv vilka tider du önskar studera. Vår utbildningsportal är tillgänglig dygnet runt.
Som deltagare har du tillgång till webbkursen 6 månader från det datum du har fått ditt användarkonto.
Garantin innebär att om du mot all förmodan inte skulle vara nöjd med webbkursen kan du inom 14 dagar från anmälan häva ditt köp. Mejla oss på kundtjanst@lararinstitutet.se om du vill ha mer information om garantin.