Kooperativt lärande

Det samarbetande klassrummet för ett strukturerat elevsamarbete som stärker lärandet

Om webbkursen

Det kooperativa lärandet är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker lärarens roll som ledare i klassrummet samtidigt som det ökar elevernas förmåga till samarbete, social sammanhållning och i förlängningen även ökad måluppfyllelse.

Kooperativt lärande är ett förhållningssätt som bland annat bidrar till ökad trygghet och trivsel, större elevdelaktighet och inkludering samt fördjupat lärande och social utveckling.

I webbkursen ges en grundläggande teoretisk bakgrund och praktisk tillämpning av kooperativt lärande. Det ges också möjlighet att reflektera och diskutera kring det pedagogiska förhållningssättet och skapa samsyn i arbetslaget kring lärandets former.

Om ett helt arbetslag eller en hel skola går kursen bidrar det till att fördjupa de didaktiska diskussionerna kring lärande i syfte att skapa samsyn. Webbkursen bygger på korta avsnitt och medföljande praktiska övningar att genomföra löpande. Kursen kan därför med fördel förläggas under en längre period, till exempel genomföras varannan vecka under ett helt läsårs ordinarie mötestider.

Webbkursens innehåll kopplas genomgående till vanliga fokusområden, till exempel relationellt ledarskap, formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt och värdegrundsarbete där det kooperativa lärandet fungerar som den sammanhållande länken.

Ur innehållet

Webbkursen ger dig både kunskap och konkreta verktyg. Du får möjlighet att omsätta undervisningsteori i praktiken genom att genomföra reflektionsuppgifter och praktiska övningar kring hur du kan:

  • Planera och förbereda för kooperativ undervisning genom att skapa struktur och
    trygghet
  • Utforma en kooperativ lektion och fånga elevernas uppmärksamhet
  • Genomföra kooperativ undervisning och vad det innebär för din roll som lärare
  • Avsluta en kooperativ lektion och utvärdera för att gå vidare och fortsätta
    planeringen och förberedelserna inför nästa tillfälle
  • Använda kooperativ undervisning för att möta elevers behov av anpassningar
  • Använda kooperativt lärande för ett språkutvecklande klassrum
  • Använda olika kooperativa strukturer i just ditt ämne

Efter avslutad kurs har du med dig:

  • Grundläggande förståelse för kooperativt lärande som förhållningssätt och didaktisk metod
  • Enkla praktiska övningar att tillämpa i undervisningen
  • Stödmaterial och mallar att använda i undervisningen

Innehåll

Tre sätt att arbeta med reflektionsuppgifterAvsnitt 1
Tre sätt att arbeta med övningar, strategier och strukturerAvsnitt 2
Modellering: Tre typer av undervisningAvsnitt 3
Definition och verktyg för kooperativt lärandeAvsnitt 4
Olika typer av grupperAvsnitt 5
Modellering: Pinpong-parAvsnitt 6
Planera kooperativ undervisningAvsnitt 1
Förbereda kooperativ undervisningAvsnitt 2
Möta eleverna genom ett kooperativt förhållningssättAvsnitt 3
Inleda en kooperativ lektionAvsnitt 4
Avsluta en kooperativ lektionAvsnitt 1
SPEL3FAvsnitt 1
SamarbetsfärdigheterAvsnitt 2
Modellering: Turas omAvsnitt 3
Positivt ömsesidigt beroendeAvsnitt 4
Modellering: Kloka pennanAvsnitt 5
Eget ansvarAvsnitt 6
Modellering: Par på tidAvsnitt 7
Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktionAvsnitt 8
Modellering: TavelquizAvsnitt 9
3F: Feedback, Feedup, FeedforwardAvsnitt 10
Modellering: Par-responsAvsnitt 11
Avrunda grundprincipernaAvsnitt 12
Roller och aktivitetsgrad under en lektionAvsnitt 1
Lärarens roll och aktivitetAvsnitt 2
Lärarens aktivitet: ModelleringAvsnitt 3
Lärarens aktivitet: Träna tillsammans och säkerställa förståelseAvsnitt 4
Lärarens aktivitet: Anpassningar och observationAvsnitt 5
Lärarens aktivitet: Stöd 1-1Avsnitt 6
Elevens aktivitetAvsnitt 7
Avrundning av distanskursenAvsnitt 1
Styrkorna med kooperativt lärandeAvsnitt 2

Om kursledarna

Liz Fristedt är legitimerad lärare svenska, engelska och franska årskurs 4-9 med 18 års
erfarenhet som lärare, förstelärare och utvecklingsledare i grundskolan. Liz arbetar idag
som lärare och utbildningskonsult för implementering av kooperativt lärande i Sverige. Hon är också styrelsemedlem i KoLiS (Kooperativt Lärande i Sverige).

Anna Jacobsson är legitimerad lärare svenska och SO årskurs 4-9 samt svenska och religion på gymnasiet med 13 års erfarenhet som lärare, arbetslagsledare och förstelärare i grundskolan. Hon arbetar idag som utvecklingsstrateg på Barn- och utbildningsförvaltningen i Bjuvs kommun.

Målgrupp

Webbkursen riktar sig till all undervisande personal inom grundskolan.

Recensioner och omdömen

4.4 i snittbetyg
4.4/5

Isabella A, Östhammars kommun

Maj 2024

5/5

Väldigt bra upplägg! Kommer inte på något som kan förbättras.

Inger A, Storumans kommun

December 2023

5/5

Mycket lärorikt och väl genomfört av kursledarna.

Mia K, Borås kommun

Mars 2023

4/5

En del matnyttigt och en del repetition och redan använt då jag arbetat som elevassistent i 25 år.

Sia M, Haninge kommun

December 2022

5/5

Mycket bra innehåll och pedagogiskt upplägg.

Helena B, Upplands väsby kommun

Augusti 2022

3/5

Bra med faktiska exempel på hur kooperativt lärande integreras in undervisningen.

Linda H, Kungsbacka kommun

Oktober 2021

5/5

Enkelt att följa med

Petra T, Kungsbacka kommun

Oktober 2021

5/5

Christina P, Lycksele kommun

Augusti 2021

4/5

Passar alla och kan användas i olika ämnen.

Lena S, Lycksele kommun

Juni 2021

5/5

Ger många fina tips på hur man stärker elever att aktivt samarbeta under lektioner!

Marie L, Bromölla kommun

Maj 2021

5/5

Kursen har varit utvecklande för mig. Härligt att få med sig de tysta eleverna i de olika övningarna. Kommer defintivt att arbeta kooperativt i framtiden i klassrummet.

Marie B, Bromölla kommun

Maj 2021

5/5

Älskar att jag fått med mig de tysta eleverna. Kommer definitivt att arbeta kooperativt i framtiden. Tack!

Linda H, Kalmar kommun

Maj 2021

5/5

Annika L, Värnamo kommun

Maj 2021

3/5

Jessica H, Piteå kommun

April 2021

4/5

Kursen är inspirerande, tydlig och strukturerad. Den har gjort att jag ständigt vågar prova på nya strukturer och arbetssätt. Den har gett mig en ”ryggrad” i min yrkesutövning.

Malin W, Piteå kommun

April 2021

5/5

Linda L, Staffanstorps kommun

Mars 2021

4/5

Annika S, Halmstads kommun

Februari 2021

4/5

Frida E, Kungsbacka kommun

Februari 2021

4/5

Cecilia T, Kungsbacka kommun

Januari 2021

3/5

Det som var bäst var att vi fick inspiration och metodik till kul undervisning.

Christina K, Kungsbacka kommun

Januari 2021

4/5

Josefin H, Kungsbacka kommun

Januari 2021

4/5

Ursula Q, Kungsbacka kommun

Januari 2021

4/5

Matnyttig innehåll med hands-on-verktyg för att kunna påbörja en kooperativ undervisning direkt.

Katarina C, Älmhults kommun

Januari 2021

4/5

Janet J, Hällefors kommun

Januari 2021

5/5

Mycket bra och lärorik kurs där man får grunderna och förståelse för vad det är man ska göra. Ett plus är att läsa på distans så att man kan backa tillbaka om man missat något eller inte hinner med att anteckna.

Annelie L, Halmstads kommun

Januari 2021

4/5

Malin F, Hällefors kommun

December 2020

5/5

En innehållsrik och engagerande kurs. Hoppas på en fortsättning.

Spela videoklipp
4.4 (26 omdömen)
4.4/5

Vanliga frågor & svar

På Lärarinstitutet bestämmer du själv takten för dina studier.

Våra kurser motsvarar 1-2 heldagsutbildningar. Du kan välja att dela upp dina studier under flera tillfällen eller göra dem under en och samma dag. Utbildningsportalen där du hittar kurserna är tillgänglig dygnet runt.

Självklart kan du det. Dock så behöver ni båda anmäla er för webbkursen. Vi kommer sedan skapa användarkonton för er så att ni kan logga in i vår utbildningsportal.

Du bestämmer själv vilka tider du önskar studera. Vår utbildningsportal är tillgänglig dygnet runt. 

Som deltagare har du tillgång till webbkursen 6 månader från det datum du har fått ditt användarkonto.

Garantin innebär att om du mot all förmodan inte skulle vara nöjd med webbkursen kan du inom 14 dagar från anmälan häva ditt köp. Mejla oss på kundtjanst@lararinstitutet.se om du vill ha mer information om garantin.

Tipsa gärna en kollega!