När läraren har avslutat modelleringen i Jag gör-fasen, är nästa kritiska steg att bjuda in
eleverna till interaktion och träna tillsammans i Vi gör-fasen. Huvudsyftet med denna fas är
att läraren ska säkerställa förståelsen innan eleverna släpps till självständigt arbete i par
eller individuellt.
Säkerställa Förståelse: Se och Höra Eleverna
Att fråga eleverna: ”Har ni förstått?” är otillräckligt, då svaret nästan alltid blir det
förväntade ”Ja”. Läraren måste istället skapa aktiviteter som kräver att eleverna verbaliserar
sina kunskaper och resonemang.
- Titta och Lyssna: Genom att vandra runt och lyssna in elevernas resonemang och
titta på deras arbete, kan läraren snabbt identifiera eventuella glapp i förståelsen. Om
ett glapp upptäcks, kan läraren ta ett omtag och reda ut problemet med hela klassen
innan de går vidare.
Alternativ till Handuppräckning (Multisvar)
För att alla elever ska ta ställning och säkerställa förståelsen används multisvarsstrukturer
som ett alternativ till traditionell handuppräckning.
- Tavelquiz: En struktur där eleverna samtidigt håller upp sina svar (på whiteboard
eller digitalt verktyg) för att läraren snabbt ska få en överblick av hela klassens
förståelse. - Tumme som Verktyg: Eleverna tar ställning genom att visa tummen:
○ Tumme upp: Jag har förstått/tycker det är bra.
○ Tumme i handen: Jag har ett frö som inte riktigt har grott än. Jag behöver
mer stöttning.
○ Tumme ner: Jag suger/är på väg att ge upp.
○ Genom att be eleverna visa samtidigt (”En, två, tre – visa!”), minimeras
grupptryck och de får träna på att uttrycka en åsikt icke-verbalt. - Lärkompisen Stöttar: Om en elev i paret visar ”tumme i handen”, går ansvaret direkt
över till lärkompisen (lärresursen) att förklara tills den andra eleven har förstått.
Läraren behöver då inte upprepa genomgången för hela klassen.
Slumpa Frågan
Slumpa frågan är en strategi där läraren använder ett slumpverktyg (t.ex. glasspinne, färger
eller digital generator) för att välja vilken elev i paret/gruppen som ska svara högt inför
klassen.
- Säkerställ Trygghet: För att strategin ska fungera utan att stressa eleverna, måste den
föregås av tanketid och tid för paret att dela tanken och enas om ett gemensamt
svar. Stöttning kan ske genom att skriva ner det gemensamma svaret. - Tränar Ansvar: Slumpa frågan tränar eleverna i eget ansvar, då de vet att de när
som helst kan bli valda att representera gruppens tanke. Detta tvingar alla att lyssna in
och engagera sig. - ”Låna” Tankar: Elever som inte har kommit på något själva kan ”låna” sin
lärkompis smarta tanke, och presentera den som ett gemensamt svar.
Vanliga frågor (FAQ)
Varför ska jag undvika att fråga ”Har ni förstått?” Frågan leder ofta till ett automatiskt
”Ja” som inte bekräftar verklig förståelse. Genom att istället använda multisvarsstrukturer
(som Tumme eller Tavelquiz) tvingas eleverna att ta ställning, vilket ger läraren snabb och
ärlig formativ feedback.
Hur minskar man grupptrycket vid multisvar? Genom att be alla elever visa sitt svar
samtidigt (t.ex. ”En, två, tre – visa tummen!”) ges ingen möjlighet att i sista stund titta på
vad klasskamraterna har svarat.
Vad är den största faran med Slumpa Frågan? Den största faran är att missa de viktiga
stegen med tanketid och dela tanken/enas om ett svar innan slumpningen sker. Om detta
hoppas över blir slumpafrågan ett stressande överraskningsmoment snarare än ett verktyg för
likadelaktighet.