Tavelquiz är en enkel struktur som lämpar sig väl för att inventera befintlig kunskap och för
formativ bedömning.
1. Organisation och Roller
- Material: Varje par får en liten whiteboardtavla, en penna och ett sudd.
- Gruppering: Eleverna arbetar med sin axelkompis (lärkompis).
- Roller (Exempel): För att säkerställa likadelaktighet ges rollen Sekreterare (den som
skriver). Andra roller kan vara Suddare eller Upphållare. - Socialt Mål: Träna på att turas om (för att nöta in likadelaktighet).
2. Genomförande
- Läraren ställer fråga: Läraren visar upp ett föremål (t.ex. ett köksredskap) eller
ställer en kort fråga. - Tänk och Ena Er (Stöd): Eleverna i paret bollar idéer, diskuterar och enaskar sig
om ett svar (”Visp”, ”Rivjärn”). Den tilldelade sekreteraren skriver.
○ Exempel: Stavning. Eleverna diskuterar stavning (t.ex. ”Rivjärn, är det ä eller
e?”), vilket fungerar som stöttning och tvingar fram medvetenhet om språket. - Flippa Tavlan (Likadelaktighet): Läraren räknar till tre, och hela klassen flippar
upp sina tavlor samtidigt.
3. Effekter och Fördelar
- Likadelaktighet: Alla elever blir delaktiga i att tänka och bidra med ett svar, oavsett
kunskapsnivå. - Stödjande Interaktion: De som är osäkra får stöttning av sin axelkompis, och
lärandet sker ofta i själva samtalet (”kan jag inte begreppet så har jag lärt mig det i
samtalet”). - Formativ Bedömning: Läraren får en snabb och tydlig bild av alla elevers
kunskapsläge samtidigt, vilket gör det enkelt att fånga upp eventuella
missuppfattningar eller luckor i ordkunskapen omedelbart.
Tillämpningsreflektion
Ni uppmanas nu att fundera över hur ni skulle kunna använda Tavelquiz i ert eget ämne:
- Syfte: Vad skulle målet vara? (T.ex. Inventera bakgrundskunskap, repetera begrepp,
träna stavning av fackord). - Moment: Vilka specifika moment skulle det passa för?
- Innehåll: Vilket innehåll skulle ni använda?
Därefter ska ni, med utgångspunkt i en lektionsplanering, träna på likadelaktighet och
samtidigt stöttande interaktion med eleverna.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är det viktigaste syftet med Tavelquiz? Att uppnå likadelaktighet genom att se till att
alla elever i klassen aktivt tänker och bidrar med ett svar samtidigt, i stället för att bara en
elev svarar åt gången.
Hur säkerställs stöttningen? Genom att eleverna alltid arbetar i par med sin lärkompis. De
måste enas om ett svar tillsammans, vilket tvingar fram diskussion och stöttning innan svaret
skrivs ner.
Vad innebär rollen Sekreterare? Sekreteraren är den i paret som har ansvaret att fysiskt
skriva ner svaret på tavlan. Att tilldela denna roll säkerställer att alla får chans att både bidra
med idéer och att skriva.