fbpx

Tavelquiz – Så Går det Till

Tavelquiz är en enkel struktur som lämpar sig väl för att inventera befintlig kunskap och för
formativ bedömning.

1. Organisation och Roller

  • Material: Varje par får en liten whiteboardtavla, en penna och ett sudd.
  • Gruppering: Eleverna arbetar med sin axelkompis (lärkompis).
  • Roller (Exempel): För att säkerställa likadelaktighet ges rollen Sekreterare (den som
    skriver). Andra roller kan vara Suddare eller Upphållare.
  • Socialt Mål: Träna på att turas om (för att nöta in likadelaktighet).

2. Genomförande

  1. Läraren ställer fråga: Läraren visar upp ett föremål (t.ex. ett köksredskap) eller
    ställer en kort fråga.
  2. Tänk och Ena Er (Stöd): Eleverna i paret bollar idéer, diskuterar och enaskar sig
    om ett svar (”Visp”, ”Rivjärn”). Den tilldelade sekreteraren skriver.
    ○ Exempel: Stavning. Eleverna diskuterar stavning (t.ex. ”Rivjärn, är det ä eller
    e?”), vilket fungerar som stöttning och tvingar fram medvetenhet om språket.
  3. Flippa Tavlan (Likadelaktighet): Läraren räknar till tre, och hela klassen flippar
    upp sina tavlor samtidigt.

3. Effekter och Fördelar

  • Likadelaktighet: Alla elever blir delaktiga i att tänka och bidra med ett svar, oavsett
    kunskapsnivå.
  • Stödjande Interaktion: De som är osäkra får stöttning av sin axelkompis, och
    lärandet sker ofta i själva samtalet (”kan jag inte begreppet så har jag lärt mig det i
    samtalet”).
  • Formativ Bedömning: Läraren får en snabb och tydlig bild av alla elevers
    kunskapsläge samtidigt, vilket gör det enkelt att fånga upp eventuella
    missuppfattningar eller luckor i ordkunskapen omedelbart.

Tillämpningsreflektion

Ni uppmanas nu att fundera över hur ni skulle kunna använda Tavelquiz i ert eget ämne:

  • Syfte: Vad skulle målet vara? (T.ex. Inventera bakgrundskunskap, repetera begrepp,
    träna stavning av fackord).
  • Moment: Vilka specifika moment skulle det passa för?
  • Innehåll: Vilket innehåll skulle ni använda?

Därefter ska ni, med utgångspunkt i en lektionsplanering, träna på likadelaktighet och
samtidigt stöttande interaktion med eleverna.

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är det viktigaste syftet med Tavelquiz? Att uppnå likadelaktighet genom att se till att
alla elever i klassen aktivt tänker och bidrar med ett svar samtidigt, i stället för att bara en
elev svarar åt gången.
Hur säkerställs stöttningen? Genom att eleverna alltid arbetar i par med sin lärkompis. De
måste enas om ett svar tillsammans, vilket tvingar fram diskussion och stöttning innan svaret
skrivs ner.
Vad innebär rollen Sekreterare? Sekreteraren är den i paret som har ansvaret att fysiskt
skriva ner svaret på tavlan. Att tilldela denna roll säkerställer att alla får chans att både bidra
med idéer och att skriva.

Facebook
Twitter
LinkedIn