I dagens komplexa skolmiljö har ledarskapets natur i klassrummet förändrats i grunden.
Tiden då lärare fick respekt omedelbart vid inträdet i klassrummet är sedan länge förbi. Idag
handlar effektivt ledarskap om att lärare måste bygga relationer och förtjäna respekt.
Denna relationsbaserade grund är avgörande: när det finns en god relation i klassrummet,
både mellan elever och mellan lärare och elever, går allting annat – lärande, hantering av
konflikter och administration – mycket lättare och snabbare.
Det är i detta relationsbyggande sammanhang som det situationsanpassade ledarskapet
(SAL) blir det mest effektiva verktyget för att maximera lärandet.
Vad är Situationsanpassat Ledarskap?
Det situationsanpassade ledarskapet kan kort definieras som att läraren väljer den bästa
handlingen i förhållande till den aktuella situationen. Det handlar om en ständig
anpassning där läraren justerar sitt ledarskap kontinuerligt baserat på:
1. Gruppen och Individen: Ledarskapet anpassas efter vilken grupp man leder, vilken
klass och vilka elever.
2. Tid och Plats: Även yttre faktorer som veckorytmen och dygnsrytmen spelar in. En
lärare som vet att en klass är okoncentrerad på fredag eftermiddag måste till exempel
anpassa ledarskapet och lektionsupplägget därefter.
3. Innehåll och Mål: Arbetssättet måste anpassas till lektionens innehåll, syfte och mål.
Denna ständiga flexibilitet gör läraryrket till en spännande utmaning. Det blir aldrig
långtråkigt eftersom varje klass kan skilja sig väldigt mycket, även om lektionsinnehållet är
detsamma.
Kärnan i SAL: Flexibilitet, Medvaro och Rättvisa
Situationsanpassat ledarskap kännetecknas av flera centrala punkter som skiljer det från ett
mer statiskt eller auktoritärt ledarskap.
Anpassa Arbetssättet – Inte Bara för Variationens Skull
Flexibilitet är det kanske mest centrala kännetecknet. Läraren måste vara skicklig på att
skifta arbetssätt, men denna variation ska alltid motiveras av målet. Man får inte byta
arbetssätt bara för att man känner att man måste, till exempel: ”Nu har vi inte visat en film på
en vecka, nu måste vi göra det”.
Istället ska läraren noga överväga:
- När är det lämpligt med arbetsgrupp?.
- När är det lämpligt med en ren föreläsning?.
- När är det lämpligt med klassrumsdiskussioner?.
Svaret ligger alltid i lektionens syfte och mål.
Medvaro och Att Fånga Ögonblicket
En annan viktig aspekt är medvaro och det som brukar kallas att ha ögon i nacken. Det
handlar om att vara fullt närvarande och att kunna fånga tillfället.
Det kan uppstå situationer i klassrummet där elever helt plötsligt visar ett stort engagemang.
Då kan man inte strikt säga att ”vi måste gå vidare och följa tidsplanen”. Sådana tillfällen ska
tas tillvara på, eftersom de maximerar lärandet. Att se vad som händer i klassrummet och
agera på det är centralt för att leda elevernas lärande i praktiken varje lektion.
Rättvisa och Undvikandet av Dubbla Budskap
Elever är ofta mycket känsliga för rättvisa, ibland mer känsliga än läraren själv. Läraren kan
uppleva att hen inte är medvetet orättvis, men elever kan uppfatta saker som inte känns riktigt
rättvisa. Det kan handla om vem som får mest frågor, hur man blir bedömd på ett prov och så
vidare.
Vidare måste en lärare i ett situationsanpassat ledarskap undvika dubbla budskap. Man
brukar säga att människor gör som ledaren gör och inte som ledaren säger – och det är sant.
Förmedlar man en värdegrund, men själv avviker från den, har budskapet inget värde.
Ett Långsiktigt Mål: Att Göra Sig Själv Överflödig
Ett viktigt mål i det situationsanpassade ledarskapet är att maximera lärandet och utveckla
elevers delaktighet och eget ansvarstagande.
Som ett långsiktigt strävansmål för allt ledarskap gäller devisen att göra sig själv överflödig.
Om gruppen kan utvecklas och ta eget ansvar, är det ett kvitto på att läraren har lyckats med
att delegera. Läraren går då från att vara en auktoritär ledare till att bli en coach och facilitator
som hjälper eleverna att ta det slutgiltiga ansvaret för sitt eget lärande.
Framgångsfaktorer: Vad Forskningen Säger
Forskningen har identifierat flera faktorer som är kännetecknande för framgångsrika lärare
som tillämpar situationsanpassat ledarskap:
- Snabbt skapa struktur och rutiner. Detta är mycket grundläggande för att skapa
trygghet och fokus i klassrummet. - Ha tilltro till elevernas potential och visa personligt intresse. Eleverna vill veta vad
det är för person som står där framme. Man ska vara personlig men inte privat. - Agera proaktivt genom att skapa en klassrumsmiljö för trygghet, lärande och
utveckling. - Läraren ska vara en medmänniska. Man är inte utbildad kurator eller psykolog, men
man visar eleverna vägen till elevhälsan om de behöver hjälp. - Stå på elevernas sida och gemensamt utforska och leda elevernas lärande i praktiken
varje lektion. - Ge rik återkoppling. Man kan inte ge för mycket återkoppling om den är befogad,
men däremot kan man ge för lite. Det är viktigt att kontinuerligt ställa frågor för att
”käcka av” var eleverna befinner sig nu.
Lärarens Trovärdighet – De Tre Pelarna
En lärares trovärdighet är avgörande för att bygga de relationer som det situationsanpassade
ledarskapet vilar på. Trovärdigheten kan delas in i tre centrala aspekter:
1. Kompetens (Ämneskunskaper och Motivering)
● Ämneskunskaper: En lärare som saknar ämneskunskaper kan inte lyckas få eleverna
med sig i lärandet. Ämneskunskaper är alltid bra, men inte tillräckligt.
● Motivationsförmåga: Läraren måste ha förmågan att förklara syftet – att få eleverna
att förstå och ”köpa” varför till exempel samhällskunskap eller historia är viktigt. För
att få upp motivationen bör varje lektion därför innehålla ett moment av
syftesbeskrivning.
2. Välvilja (Personligt Engagemang)
● Ansträngning och Sammanhållning: Välvilja handlar om en ansträngning att få
eleverna att lyckas, skapa sammanhållighet och visa personligt engagemang.
● Värme och Vänlighet: Ett personligt engagemang, präglat av värme och vänlighet,
kan kompensera för mycket annat, såsom tekniska brister. Detta personliga
engagemang är guld värt.
3. Karaktär (Autenticitet och Ärlighet)
● Autenticitet: Karaktär handlar om lärarens autenticitet, ärlighet och uppriktighet.
● Pålitlighet: Läraren måste vara någon som eleverna kan lita på. Man ska inte säga en
sak och göra en annan. Att ha en uppriktig stil är kärnan i att bygga det förtroende
som krävs för att kunna leda och anpassa sig efter klassrummets dynamik.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad innebär situationsanpassat ledarskap (SAL) i klassrummet? SAL innebär att läraren
hela tiden anpassar sitt ledarskap och arbetssätt till den aktuella situationen, den specifika
elevgruppen samt lektionens innehåll, syfte och mål. Den bästa handlingen väljs för stunden.
Hur bygger en lärare respekt idag? Respekt bygger man genom att bygga goda relationer
med eleverna. Det handlar om att förtjäna respekt, inte att den ges omedelbart, genom att vara
en medmänniska och visa välvilja.
Vad menas med att läraren har ”ögon i nacken”? Det betyder att läraren har full medvaro
i klassrummet och är skicklig på att fånga tillfället. Om elever plötsligt visar stort
engagemang ska man ta tillvara på det ögonblicket istället för att strikt följa tidsplanen.
Vad är det långsiktiga målet med SAL? Ett långsiktigt mål med allt gott ledarskap är att
göra sig själv överflödig. Målet är att utveckla elevers delaktighet och eget ansvarstagande
så att de kan ta ansvar för sitt eget lärande.
Vad är de tre aspekterna av lärarens trovärdighet? Trovärdigheten bygger på Kompetens
(ämneskunskaper och motivationsförmåga), Välvilja (personligt engagemang, värme och
vänlighet) och Karaktär (autenticitet och uppriktighet).