Att bygga en positiv grundrelation mellan elever, och mellan elever och lärare, är grunden
för all framgångsrik undervisning. Utan en fungerande relation blir varje interaktion,
instruktion och lektion onödigt tung. När relationen däremot är god, ökar elevernas
regelmotivation att följa lärarens instruktioner och trivselregler, och möjligheten att bygga
upp positiva normer ökar markant.
I dagens skola är relationsbygget en proaktiv process som kräver medvetenhet, planering och
engagemang. Denna artikel går igenom de viktigaste punkterna för att etablera en
grundläggande trygghet och öppenhet som driver lärandet framåt.
Öppenhet och Att Känna Sig Sedd
Den första och kanske mest grundläggande punkten handlar om öppenhet. Öppenhet innebär
att alla elever ska känna sig sedda och få det stöd de behöver, både läromässigt och socialt.
Att bli sedd är en central mänsklig drivkraft. Man kan sätta upp ett mål att efter varje lektion
eller i alla fall efter varje skoldag ska varje elev på något sätt ha blivit sedd. Denna
uppmärksamhet behöver inte vara dramatisk; den kan vara så enkel som ett nick i korridoren,
en kommentar om en elevs arbete, eller att hälsa välkommen vid dörren.
Läraren som Medmänniska
Relationen stärks när läraren förmår att vara en medmänniska. Det handlar om att skapa en
personlig kontakt och visa genuint intresse för varje elev. Att visa intresse för var och en av
eleverna, helst varje vecka, bör vara ett uttalat mål.
För att lyckas med detta är det dock viktigt att komma ihåg att läraren inte är utbildad kurator
eller psykolog. Rollen är att vara lärare, men självklart också en medmänniska som kan visa
eleverna vägen till elevhälsan om de behöver professionell hjälp.
Proaktiv Planering och Den Kritiska Första Veckan
Ett effektivt relationsbygge är alltid proaktivt. Det innebär att man i förväg planerar
lektionen för att minimera risken för negativa elevbeteenden. Genom att i förväg tänka efter
hur lektionen ska vara upplagd och hur man ska agera i olika situationer kan man undvika
många problem.
Smekmånadsveckan – Testa Gränser
Första dagen är allra viktigast, men den första tiden, som ibland kallas
smekmånadsveckan när man får nya klasser, är strategisk.
Under denna vecka är det vanligt att eleverna vill testa gränserna. Denna gränstestning kan
bero på osäkerhet i gruppen, där elever spelar över för att hitta sin roll eller sina kamrater. Det
är därför avgörande att:
- Skapa trygghet i gruppen så fort som möjligt.
- Skapa regler och rutiner för samvaron i klassrummet som sätter sig snabbt.
Namn, Hälsa och Förväntningar
Redan under den första veckan finns det specifika praktiska handlingar som skapar
grundläggande trygghet och visar engagemang:
- Lära sig namnen snabbt: Att lära sig namnen så snart som möjligt kan verka
omöjligt, men det är oerhört viktigt. Eleverna ser om man anstränger sig, och det visar
att man bryr sig. Man kan använda sig av olika metoder som att fotografera elever
med namnskylt eller be dem sätta upp skyltar på bänken. - Hälsa välkommen: Att stå vid dörren och hälsa alla välkomna, även om man inte tar
i hand, är ett enkelt sätt att få eleven att känna sig sedd i samma stund som de
anländer till lektionen. - Tydliga förväntningar: Man ska ställa tydliga förväntningar, ha en dialog om dem,
och ge positiv återkoppling till de som uppfyller förväntningarna. Detta är speciellt
viktigt i början.
Klassrumsmiljön: En Hemtrevlig och Rättvis Grund
Klassrumsmiljön måste proaktivt planeras som en grund för relationsutvecklingen.
Pedagogisk Placering och Social Träning
Läraren måste planera placeringen noga. Vilken är den mest pedagogiska placeringen i
förhållande till lektionens arbetssätt och innehåll?. Det kan vara hästsko, rader, eller
gruppsittning.
- Aktivering: Det är viktigt att alla är aktiverade, inte minst de som sitter längst bak.
De mest ambitiösa sätter sig ofta längst fram, vilket läraren måste vara medveten om. - Skifta placering: Social träning är ett mål i läroplanerna, särskilt i grundskolan.
Därför är det nyttigt att byta elevplacering under terminen för att eleverna ska få jobba
tillsammans med nya personer och utveckla goda kamratrelationer. Att arbeta med
olika typer av individer är en viktig förberedelse inför arbetslivet.
Struktur, Ordning och Hemkänsla
Grundbegreppen struktur, ordning och rättvisa återkommer ständigt. Lyckas man få ett
klassrumsklimat där alla känner sig rättvist behandlade, med tydlig struktur och regler att
följa, är det en av de viktigaste faktorerna för ett framgångsrikt lärande.
Eleverna bör också få möjlighet att medverka till att göra klassrummet personligt och
hemtrevligt. Detta ger dem ett äganderätt till klassrummet och skapar en trygg hemkänsla.
Maximera Lärandet Genom Feedback och Utmaningar
För att underlätta maximalt lärande ska miljön ge alla uppmärksamhet och läraren bör sprida
frågorna. Genom att lära känna eleverna är det lättare att vända sig till var och en personligen
och anpassa undervisningen så att var och en får utveckla sina starka sidor.
- Tydliga Förväntningar: Förväntningar ska vara tydliga och välgrundade.
- Peppa Det Positiva: Man ska peppa det positiva och inte göda negativa sidor.
Förväntningar kan bli självuppfyllande profetior; har man höga förväntningar från
båda håll (lärare och elever), ökar chansen att de uppfylls. - Realistiska Utmaningar: Utmaningar är alltid viktiga, men de måste vara
realistiska. Alltför höga och orealistiska utmaningar ökar inte motivationen, utan
tvärtom. - Avdramatisera Misstag och Feedforward: Misstag gör vi alla, och det är viktigt att
avdramatisera dem och göra dem till en naturlig del av läroprocessen. Genom att ge
framåtsyftande feedback (feedforward) – fokusera på vad eleven ska göra framåt
istället för bara vad som har gjorts bakåt – underlättas utvecklingen.
Praktiska Tips för Relationsbygge
Här är en samling praktiska tips som kan stärka relationsbygget, som många lärare har haft
framgång med:
- Mjukstart på Lektionen: Använd ett startblock (5–10 minuter) med en mjukstart där
eleverna får umgås lättsamt eller göra en mer avspänd övning. - Elevmedverkan och Delegation: Låt eleverna presentera olika länder, organisera
rastaktiviteter eller förbereda föräldramöten. Detta utvecklar otrolig aktivitet,
befrämjar relationer och är ett tecken på bra ledarskap – att man kan delegera och
göra sig själv överflödig. - Låt Elever Undervisa: Om elever har specialintressen inom ett specifikt område
(vilket kan upptäckas genom att be dem skriva ett brev om sig själva), låt dem ta hand
om en lektion och presentera det. De känner sig sedda och får skina. - Interagera Utanför Klassrummet: Läraren bör interagerar med elever utanför
klassrummet. Man lär känna mycket elever på friluftsdagar, raster eller i matsalen.
Man får höra mycket som man inte hör på annat håll, vilket ger en bättre puls på
gruppen.
Sammanfattning
Effektivt relationsbygge i klassrummet är proaktivt, relationellt och framför allt en
grundläggande förutsättning för lärande. Genom att se varje elev dagligen, hantera den
kritiska första veckan med tydliga rutiner, lära sig namnen snabbt, och avdramatisera
misstag med feedforward, bygger läraren ett förtroende. Tillsammans med en proaktivt
planerad och rättvis klassrumsmiljö, där eleverna får realistiska utmaningar och tar eget
ansvar, skapas den trygghet och öppenhet som krävs för att maximera både välbefinnande
och lärande.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad innebär ”alla elever ska känna sig sedda”? Det betyder att varje elev, efter varje
skoldag, ska ha fått någon form av uppmärksamhet, oavsett om det är en personlig
kommentar, ett välkomnande vid dörren eller en fråga under lektionen. Att känna sig sedd är
viktigt för en positiv grundrelation.
Vad är den strategiska betydelsen av ”smekmånadsveckan”? Smekmånadsveckan är den
första tiden med en ny klass, då eleverna ofta testar gränserna på grund av osäkerhet. Det är
avgörande att läraren under denna vecka snabbt etablerar tydliga regler, rutiner och trygghet i
gruppen.
Varför är det viktigt att lära sig elevernas namn snabbt? Att lära sig namnen snabbt visar
eleverna att läraren bryr sig och har engagemang. Eleverna ser om läraren anstränger sig,
vilket är viktigt för att bygga relationer.
Hur kan lärare främja social träning i klassrummet? Ett sätt är att byta elevplacering
under terminen. Att få jobba med olika individer utvecklar kamratrelationerna och ger
eleverna viktig social träning inför framtiden.
Vad är ”feedforward” och varför är det viktigt? Feedforward är framåtsyftande feedback
som fokuserar på vad eleven ska göra framåt för att förbättra sig, istället för att bara kritisera
vad som har gjorts bakåt. Det avdramatiserar misstag och gör dem till en naturlig del av
läroprocessen.