fbpx

Motivation och Lektionsdesign: Drivkraften för Lärande

Motivation är en av de mest centrala faktorerna för att lyckas med undervisningen. När en
lärare lyckas höja elevernas motivation kan till och med ämnesinnehåll som upplevs som
tråkigt bli intressant. Att arbeta med lektionsinnehållet på ett medvetet sätt är nyckeln till att
bygga denna drivkraft.

Metoder för att Höja Motivationen

Målet är att lyfta elevernas intresse från deras ursprungliga nivå, oavsett ämnets
svårighetsgrad.

1. Relevans och Personlig Koppling

  • Anknyt till intressen: Försök anknyta ämnesinnehållet till elevernas egna intressen,
    fritidsaktiviteter och personliga erfarenheter. Detta kallas ibland ”infärgning” och gör
    ämnet mer relevant.
  • Personliga exempel: Använd egna erfarenheter och exempel från ditt liv som har
    med undervisningen att göra. Detta visar en mänsklig sida och ökar ofta intresset.
  • Överraska och engagera: Använd humor, kuriosa (som Guinness World Records
    fakta) eller etiska dilemman för att väcka nyfikenhet och överraska eleverna.
  • Tillämpningsuppgifter: Avsluta gärna med en tillämpningsuppgift, som ett etiskt
    dilemma, för att eleven tydligt ska se kopplingen till verkligheten och ämnets
    relevans.

2. Utmaningar och Förväntningar

  • Överkomliga utmaningar: Uppgifterna ska vara realistiska och utgöra överkomliga
    utmaningar. Om kraven är för låga upplevs uppgiften som banal, och är de för höga
    skapas en känsla av att man inte har chans att lyckas. Lagom realistiska mål höjer
    motivationen.
  • Betona det positiva: Lyft fram elevernas starka sidor för att bygga upp deras
    självkänsla och driv.
  • Fritidsuppdrag: Byt ut traditionell hemläxa mot fritidsuppdrag där eleverna får
    undersöka något i sin egen kommun eller göra något konkret. Detta skapar en känsla
    av att undervisningen sker ”på riktigt”.

Inre vs. Yttre Motivation

  • Inre motivation är målet; det är det genuina intresset för en sak. Dit når man inte
    alltid, men det är strävansmålet.
  • Yttre motivation är när man jobbar för belöning, som betyg eller pengar. Även om
    den inre motivationen är att föredra, är yttre motivation bättre än ingen motivation
    alls.

Tydliga Instruktioner och Start av Arbete

När ett självständigt arbete – enskilt eller i grupp – ska inledas är tydliga instruktioner
avgörande. Vid komplexa uppgifter kan oklara instruktioner leda till att många elever blir
osäkra, vilket straffar läraren med extraarbete. Tecknet på bra ledarskap är ofta att man lyckas
delegera så att eleverna jobbar hårt, inte läraren.

  • Tidsgränser: Sätt tydliga tidsgränser (t.ex. ”ni har tio minuter på er”) och återkom
    när det är fem minuter kvar. Detta förtydligar och håller tempot.
  • Bedömningskriterier: Klargör i förväg hur uppgiften ska bedömas, hur den ska
    redovisas och vad resultatansvaret är. Dessa villkor bör kommuniceras både
    skriftligt och muntligt.
  • Uppmuntra frågor: Läraren måste verkligen uppmuntra till frågor för att checka
    av om alla har förstått. Ett gott klimat karaktäriseras av att eleverna vågar fråga.
    Belöna dem som ställer frågor (”det var bra att du ställde den frågan”) för att visa att
    det är positivt att visa intresse.

Övergångar och Avslutning

Lektionens flyt bygger på effektiva övergångar och en genomtänkt avslutning.

Övergångar – Kritiska Moment

Övergångar mellan olika lektionsmoment (t.ex. från grupparbete till genomgång) är kritiska
och kan leda till oro om de är otydliga.

  • Bibehåll tempot: För att undvika tidsförlust är det viktigt att effektivt bibehålla
    tempot i lektionen.
  • Uppgifter för snabba elever: Se till att alltid ha tillämpade uppgifter i beredskap
    för elever som blir klara i förtid. Det är viktigt att uppgifterna är meningsfulla (t.ex.
    ett case) och inte bara ”roliga” för att undvika att belöna slarvigt arbete.
  • Tidsförvarning: Inför en övergång, ge eleverna en tydlig tidsangivelse (t.ex. ”nu är
    det en minut kvar”).

Avslutning – Samla och Reflektera

Avslutningen av lektionen är en del av planeringen och får inte ”rinna ut i sanden”. Man
måste se till att ha några minuter på slutet för att samla klassen.

  • Samla och sammanfatta: Förvarna eleverna om att lektionen snart är slut och samla
    klassen. Sammanfatta i lugn och ro vad man har gått igenom och ge eleverna
    möjlighet att ställa ytterligare frågor.
  • Koppla till mål: Stäm av mot lärmålen och visualisera vad slutprodukten ska bli
    framöver.
  • Ömsesidig feedback: Samla in frågor och reflektioner om lektionen. Detta kan göras
    via en exit-ticket (där eleverna lämnar in en lapp med svar på en fråga) eller genom
    en snabb utvärdering.
  • Tacka: Avsluta trevligt genom att tacka eleverna och kanske önska en bra dag.

Sammanfattning

Motivation och lektionsdesign är nära sammankopplade. Läraren ska maximera elevernas
inre motivation genom att skapa relevans, erbjuda överkomliga utmaningar och betona det
positiva. När arbetet inleds är det avgörande med tydliga instruktioner och tidsgränser, samt
att uppmuntra en frågekultur. Slutligen måste effektiva övergångar och en genomtänkt
avslutning ingå i planeringen, där läraren sammanfattar, kopplar till mål och samlar in
ömsesidig feedback.

 

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är skillnaden mellan inre och yttre motivation? Inre motivation är ett genuint
intresse för en aktivitet eller ett ämne. Yttre motivation är när man jobbar enbart för en
belöning, som ett betyg eller pengar. Man bör sträva efter att bygga inre motivation.
Hur skapar jag överkomliga utmaningar? Målen måste vara realistiska. Uppgifter ska
varken uppfattas som för lätta (banala) eller för svåra. Lagom realistiska mål höjer
motivationen.
Vad ska jag ha för uppgifter för elever som blir klara i förtid? Se till att alltid ha
tillämpade uppgifter (t.ex. case) i beredskap. Det är viktigt att uppgifterna är meningsfulla
och inte bara ”roliga” för att undvika att belöna slarvigt arbete.
Vad är en exit-ticket? En exit-ticket är ett enkelt sätt att samla in ömsesidig feedback på
lektionen. Eleverna skriver en snabb reflektion eller svar på en fråga på en lapp som de
lämnar in på vägen ut. Detta säkerställer att alla hinner svara.

Facebook
Twitter
LinkedIn