Den fjärde grundprincipen i kooperativt lärande är lika delaktighet och samtidigt stödjande
interaktion. Det innebär att vi som lärare organiserar klassrummet så att alla elever får
samma möjligheter att delta och bidra, samtidigt som de lär sig att stötta varandra i processen.
Lika delaktighet – att balansera taltid och aktivitet
I varje klass finns skillnader i elevernas förutsättningar. Några har lättare att uttrycka sig och
tar mer plats, medan andra kan bli tystare och mer passiva. Skillnaderna kan också bero på
kunskapsnivåer, språklig förmåga eller genusmönster. Lärarens uppgift blir därför att skapa
strukturer där alla får utrymme att tala, lyssna och bidra.
Det kan handla om att:
- Ge varje elev bestämda roller i en övning.
- Använda strategier som avgör vem som börjar tala.
- Dela upp tiden så att varje elev får samma chans att uttrycka sig.
Stödjande interaktion – elever som resurser för varandra
Traditionellt söker elever stöd direkt från läraren, men i kooperativt lärande tränas de på att
stötta varandra först. Detta gör att fler får snabbare hjälp och att de utvecklar sin förmåga
att förklara och visa kunskaper. Samtidigt stärks empatin och förmågan att se andras
perspektiv.
Stödet kan ske genom flera resurser:
- Lärparet eller lärgruppen – den närmaste kamraten eller gruppen.
- Läraren eller andra vuxna – som kompletterande stöd när det behövs.
- Språkliga och visuella stöd – fraser, begrepp, bilder eller modeller.
- Strukturer och roller – som tydliggör vem som gör vad i samarbetet.
Vinsterna med lika delaktighet och stödjande interaktion
När elever får stötta varandra ökar både deras förståelse och motivation. De som förklarar för
andra befäster sin egen kunskap, och de som får stöd känner sig tryggare och vågar ta nästa
steg. Forskningen visar också att denna form av interaktion skapar djupare lärande och
stärker relationerna i klassrummet.
Reflektionsfrågor för dig som lärare
- Hur säkerställer du att alla elever får lika mycket taltid i din undervisning?
- Vilka typer av stödstrukturer kan du införa för att stärka samspelet mellan eleverna?
- Hur kan du tydliggöra elevernas roller så att de blir både ansvarstagande och
stöttande?
FAQ – Vanliga frågor om lika delaktighet och stödjande interaktion
Vad gör jag om några elever tar all taltid?
Använd tydliga roller och strategier som fördelar ordet, till exempel att alltid börja med en
viss färg, bokstav eller plats i rummet.
Hur kan jag stötta de elever som är tysta?
Ge dem förberedande tanketid, enkla startfraser och en trygg struktur så att de vågar bidra.
Kan stödjande interaktion minska lärarens roll?
Nej, läraren är fortfarande central, men eleverna blir medresurser i klassrummet vilket frigör
tid för läraren att ge riktat stöd där det behövs mest.