fbpx

Ledarskap i Grupp: Skapa Synergi och Social Träning

Lärarens ledarskap i grupper är en unik och central kompetens. Målet med grupparbete är att
uppnå en synergieffekt, där resultatet blir mer än summan av individernas insatser – det vill
säga att 2 plus 2 blir 5. För att undvika motsatsen (2 plus 2 blir 3) är lärarens roll som
handledare avgörande för att skapa de rätta grundförutsättningarna.

Syfte och Mål med Grupparbete

Det finns flera viktiga motiv bakom valet att arbeta i grupp, där resultatet helst ska bli bättre
än om individerna hade arbetat ensamma:

  • Synergi: Att uppnå ett bättre resultat än vid individuellt arbete.
  • Kamratlärande: En effektiv form av inlärning där elever lär sig av varandra.
  • Social träning: En anpassning till arbetslivets krav, där samarbete i olika
    konstellationer är normen i nästan alla yrken.
  • Konflikthantering: Grupparbete utgör en viktig träning i att hantera konflikter som
    oundvikligen uppstår vid samarbete.
  • Kritiskt tänkande: Utvecklas genom interaktion, gemensamma resonemang och
    diskussion i mindre grupper.

Grupparbetsprinciper: Förutsättningar för Framgång

Läraren måste vara medveten och förberedd vid gruppindelningen för att maximera resultatet
av grupparbetet.

  • Förberedd gruppindelning och variation: Läraren bör ha en tanke bakom
    gruppindelningen. Det är viktigt att variera grupperna och att eleverna inte arbetar
    med samma kompisar hela tiden. Detta är en form av social träning och kan motiveras
    med att man sällan får välja sina kollegor på en arbetsplats.
  • Syftet styr indelningen: Gruppindelningen styrs av målet. Är det primära målet
    social träning är det extra viktigt med variation och konfliktträning. Är det
    prestationsorientering fokuseras på bästa möjliga resultat.
  • Ideal storlek: Den ideala storleken på en grupp brukar vara 4–6 medlemmar.
    Grupper med fler än 6–8 medlemmar riskerar att ge ett litet talutrymme åt vissa,
    medan andra dominerar. Mindre grupper (<4) kan ha svårt att generera tillräckligt
    med idéer eller hantera bortfall av en medlem.
  • Uppgiftens komplexitet: Grupparbete lämpar sig bäst för komplicerade och
    omfattande uppgifter som kräver nytänkande och kreativitet.
  • Hänsyn till individer:
    ○ Elever som känner sig osäkra kan behöva en stöttepelare (en kompis) i
    gruppen för att känna sig trygga.
    ○ Undvik att placera elever med starka negativa spänningar i samma grupp,
    särskilt om målsättningen är prestationsorienterad.
  • Tydliga instruktioner och individuell förberedelse: Innan ett grupparbete sätts
    igång är det mycket viktigt att instruktionerna är tydliga. Dessutom ska alla deltagare
    få individuell tid att sätta sig in i uppgiften innan den ska lösas gemensamt. Detta
    förebygger missförstånd och underlättar det kommande samarbetet.

Sammanfattning

Lärarens ledarskap i grupper är avgörande för att uppnå synergi i grupparbeten. Genom att
variera gruppindelningen och sträva efter storleken 4–6 medlemmar skapar läraren
förutsättningar för både social träning och kvalitativa resultat. Valet av indelning måste styras
av det primära syftet (social träning eller prestation). För komplexa uppgifter är grupparbete
motiverat, förutsatt att läraren ger tydliga instruktioner och tillåter individuell
förberedelsetid innan det gemensamma arbetet påbörjas.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad menas med synergieffekt i grupparbete? Synergieffekten, ofta beskriven som ”2 plus
2 är 5”, innebär att gruppens gemensamma resultat blir bättre och större än vad summan av
individernas resultat skulle ha blivit om de arbetat ensamma.
Vad är den ideala storleken för en arbetsgrupp? Den ideala storleken brukar vara 4–6
medlemmar. Större grupper riskerar att tillbakadragna medlemmar inte får talutrymme,
medan mindre grupper riskerar att ha för få idéer.
Varför ska läraren variera gruppindelningen? Variation av grupper är en viktig del av den
sociala träningen. Eleverna lär sig att samarbeta med olika typer av människor, vilket är en
viktig förberedelse inför arbetslivet där man sällan får välja sina kollegor.
Vilken typ av uppgifter lämpar sig bäst för grupparbete? Grupparbete lämpar sig bäst för
komplicerade, omfattande uppgifter som kräver nytänkande och kreativitet och som inte
bara har ett givet svar.

Facebook
Twitter
LinkedIn