Handledarrollen har blivit en allt viktigare aspekt av lärarens ledarskapskompetens, särskilt
vid grupparbeten. I handledningsarbetet är det viktigt att hitta en balans mellan två diken för
att säkerställa att gruppen når den önskade synergieffekten (att 2 plus 2 blir 5).
Balansgången: Varken Expert eller Passiv
Läraren måste navigera mellan att vara en alltför dominerande expert och att tillämpa en för
fri låt gå-princip:
- Undvik att vara en ”körlande expert”: Det är frestande att svara på alla frågor och
till och med nästan göra jobbet själv. Men syftet är att gruppen ska utföra arbetet, inte
handledaren. - Undvik låt gå-principen: Det andra diket är att vara otillgänglig, låta gruppen arbeta
alltför fritt eller ignorera potentiella konflikter. Handledaren måste vara närvarande
utan att ta över.
Klargöra Förväntningar Inför Start
Innan grupparbetet påbörjas är det nödvändigt att klargöra förväntningar och struktur från
båda håll.
- Bedömningskriterier och Ansvar: Klargör hur arbetet ska bedömas, vilket
resultatansvar medlemmarna har, hur det ska redovisas och vad som händer om
deadlines inte hålls. - Struktur och Regler: Upprätta handledningsprinciper som definierar handledarens
och gruppmedlemmarnas roller. För längre arbeten kan ett gruppkontrakt vara
relevant. - Försäkra Förståelse: Se till att alla är med på tåget från början genom att ge gruppen
tid att ställa frågor innan de sätter igång.
Aktiv Handledning och Gruppfasmodellen
Handledaren ska guida och motivera, men också anpassa sitt ledarskap efter var i
Gruppfasmodellen gruppen befinner sig. Modellen beskriver hur grupper generellt
utvecklas, även om alla grupper inte följer den exakt:
- Fas 1 – Beroende och Tillhörighet: I början ligger fokus på det sociala, att
medlemmarna trivs ihop och känner tillhörighet. Handledaren ska stödja den sociala
sammanhållningen. - Fas 2 – Konflikt: Efter en tid finns en risk att konflikter uppstår när medlemmarna
vill bli mer oberoende. Att det uppstår konflikter i denna fas är normalt, och
handledaren kan behöva ta ett samtal om hur gruppen ska lösa dem. - Fas 3 – Tillit och Struktur: När gruppen börjar fungera skapas rutiner och tillit.
- Fas 4 – Arbete i den Mogna Gruppen: Målet är att gruppen ska nå den sista fasen
där den blir självgående och fungerar effektivt.
Under hela processen är det viktigt att handledaren aktivt peppar eleverna och ger hintar
(men undviker detaljerade svar).
Konflikthantering och Processfeedback
Konflikter ska inte undvikas utan hanteras medvetet.
- Delegera Konfliktlösning: En tumregel är att först försöka delegera
konfliktlösningen till gruppen för att träna deras förmåga att hantera uppkomna
problem själva. Först om det inte går ska handledaren kopplas in. - Ta Tag i Konflikten: När en konflikt uppstår, ta tag i den omedelbart och diskutera
lösningar. - Motivera och Återkoppla: Använd intresseväckande starters för att motivera
grupparbetsstarten. Under arbetets gång är det viktigt att referera till intressanta
diskussioner du hört, till exempel genom att lyfta upp något en grupp sagt när du går
omkring i klassrummet. Denna processfeedback lyfter upp goda exempel och bidrar
till motivation.
Sammanfattning
Lärarens ledarskap i grupper är avgörande för att uppnå synergi i grupparbeten. Genom att
undvika de två dikena (att vara expert eller passiv) och klargöra förväntningar gällande
ansvar och bedömning skapas en stark grund. Ledarskapet måste anpassas efter gruppens
utvecklingsfas enligt Gruppfasmodellen. För att stärka gruppens självständighet är det
viktigt att delegera konfliktlösningen och att ge processfeedback som lyfter upp goda
exempel under arbetets gång.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad menas med de ”två dikena” i handledarrollen? De två ytterligheterna att undvika är
att vara en körlande expert (göra jobbet åt eleverna) eller att ha en för passiv låt gå-princip
(vara otillgänglig eller ignorera konflikter).
Vad är syftet med Gruppfasmodellen? Den beskriver de utvecklingsfaser (Beroende,
Konflikt, Tillit, Mognad) som grupper ofta går igenom. Handledaren ska anpassa sitt
ledarskap efter gruppens aktuella fas och arbeta mot att gruppen blir självgående.
Hur ska jag hantera konflikter i en grupp? Som tumregel bör du först delegera
konfliktlösningen till gruppen för att träna deras förmåga. Om de inte kan lösa den själva, ta
tag i den omedelbart som handledare.
Varför ska jag ge processfeedback under grupparbetet? Genom att ge processfeedback
(t.ex. lyfta fram intressanta diskussioner du hört) motiverar du grupperna och
uppmärksammar goda exempel, vilket bidrar till motivation och lärande.