Efter att ha reflekterat över lektionens tyngdpunkter (Jag gör, Vi gör, Ni gör, Du gör)
fördjupar vi nu förståelsen för hur ansvaret skiftar mellan lärare och elev i det kooperativa
klassrummet.
Fördelning av Utrymme: Triangelmodellen
Ansvaret i klassrummet kan visualiseras som två trianglar: lärarens (spetsen nedåt) och
elevens (spetsen uppåt).
- I Jag gör-fasen, där läraren modellerar, tar läraren störst utrymme, och eleven har
minst. - I Du gör-fasen (individuell prestation), tar eleven störst utrymme, och läraren har
minst.
Det viktiga i Kooperativt Lärande (KL): Det är avgörande att inte hoppa över faserna Vi
gör (träna tillsammans med läraren) och Ni gör (elever samarbetar). Dessa är träningsfasen
där eleverna får möjlighet att öva, enligt principen: ”We learn it together and then perform it
alone”.
Lärarens Aktivitet i Fasen ”Jag Gör” (Modellering)
I lektionens inledning är lärarens huvudsakliga aktivitet modellering, vilket innebär att tänka
högt och visa hur man gör – inte bara vad.
Vad ska modelleras?
- Instruktioner och Strategier: Visa hur man använder ett KL-verktyg som en
stödmall, hur man tolkar en matris, eller hur en specifik struktur fungerar. - Att hantera hinder (Lärandegropen): Modellera inte bara hur man lyckas, utan
även hur man hanterar problem. Du måste visa eleverna strategier för att ta sig ur
frustrationen när de hamnar i Nottinghams Lärandegrop. Visa dem hur de ska be om
hjälp för att klättra upp igen. - Sociala och Språkliga Verktyg: Modellera hur man använder de sociala målen (t.ex.
att nicka och le för bekräftelse) och specifika fraser för att interagera konstruktivt.
Lärarens Roll i de Senare Faserna
I takt med att elevens ansvar ökar, skiftar lärarens roll:
- Vi gör: Läraren är aktiv och tränar tillsammans med eleverna.
- Ni gör: Läraren övergår till en observationsfas där hen lyssnar in och tittar på både
kunskapsstoffet och det sociala samspelet för att identifiera behov av stöttning. - Du gör: Läraren fokuserar på en-till-en-stöd eller använder fasen för bedömning.
Lärkompisen som Snabb Stöttning: I ”Ni gör”-fasen fungerar lärkompisen som en
omedelbar lärresurs. Detta hindrar eleven från att gräva sig djupt ner i Lärandegropen i
väntan på att läraren ska hinna fram.
Vanliga frågor (FAQ)
Varför ska lärare fokusera på Vi gör- och Ni gör-faserna? Dessa faser är den nödvändiga
”träningszonen”. Om eleverna inte får öva på att samarbeta och använda verktygen
tillsammans innan de ska arbeta enskilt, ökar risken för att de inte klarar uppgiften på egen
hand (Du gör-fasen).
Vad är det viktigaste man ska modellera i ”Jag gör”-fasen? Det viktigaste är att visa hur
man hanterar svårigheter och motstånd. Genom att modellera hur man tar sig an ett problem
och söker stöttning får eleverna strategier för att undvika att ge upp när de stöter på hinder.
Hur ersätter lärkompisen läraren i stöttningen? Lärkompisen ersätter inte läraren, men
fungerar som en omedelbar stöttning. Den snabba hjälpen från en jämlike hindrar eleven från
att fastna och vänta på läraren, vilket möjliggör ett effektivare klassrumsflöde och frigör
läraren för att stötta de som behöver det mest.