fbpx

Kontroll över Lärandet och Vägen till Förändring

Detta avsnitt knyter ihop de fyra aspekterna av mindset (Inställning, Ansträngning, Feedback
och Utmaning) och fokuserar på hur elever, och lärare, kan ta kontroll över sina egna tankar
och driva utveckling. Nyckeln ligger i att medvetet ersätta gamla, negativa, automatiserade
tankar med nya, dynamiska tankar.

Från Statiskt till Dynamiskt: Kontroll och Förändring

Det första steget mot ett dynamiskt mindset är att utmana föreställningen att den första
prestationen dikterar all framtida talang – det krävs rätt inställning, ansträngning och
feedback för utveckling (visat av exempelvis självporträttet).

  • Hjärnans kontroll: Elever har mycket mer kontroll över sin inlärning än de tror.
    Även om myelinet (det vita fettet runt nervkopplingarna) kan byggas upp runt
    negativa tankar (t.ex. ”vi är inte mattemänniskor i vår familj”), kan dessa tankar
    demonteras.
  • Montera ner negativa tankar: För att ersätta en automatiserad, negativ tanke måste
    man sätta upp en konkurrerande tanke (t.ex. ”Jag kan bli bra på matte om jag
    anstränger mig och hittar strategier”).
  • Agera på den nya tanken: För att hjärnan ska prioritera den nya kopplingen krävs
    kraft, energi och repetition. Man måste komma ihåg att komma ihåg den nya
    tanken.
    ○ Skriv ner budskapen.
    ○ Säg dem högt.
    ○ Agera på dem (t.ex. genomföra utmaningen trots tvivel).
  • Stöd i Omgivningen: Lärare kan hjälpa genom att placera strategiska budskap i
    klassrummet (dörrar, fönster) som påminner eleverna om att agera på dynamiska
    tankar.

Checklista: Ta Kontroll över Ditt Eget Mindset (5 Steg)

För att du som pedagog ska kunna förbättra din undervisning måste du först jobba med ditt
eget mindset.

  1. Bli medveten om de statiska och dynamiska mindseten. Enligt Carol Dweck är denna
    medvetenhet i sig tillräcklig för många att börja förändras.
  2. Uppmärksamma dina statiska och dömande tankar. De är ofta automatiska och
    kräver medveten ansträngning att upptäcka.
  3. Repetera de nya dynamiska tankarna. Gör detta aktivt för att montera ner de gamla
    statiska kopplingarna.
  4. Ansträng dig. Lärande och utveckling kostar energi. Inget lärande sker utan
    ansträngning.
  5. Var uthållig. Håll i och håll ut. Uthållighet är nödvändigt för att nå dina mål.

Sammanfattande Tips: Påverka Elevernas Mindset

Professor i kognitiv psykologi, Daniel Willingham, ger en sammanfattande lista över hur du
kan främja ett dynamiskt mindset hos dina elever:

  • Beröm processen, inte förmågan: Beröm arbetsinsatsen och lärprocessen, inte
    person eller talang.
  • Berätta att hårt arbete lönar sig: Säg rakt ut att framgångsrika människor
    (författare, forskare) når framgång genom hårt arbete.
  • Behandla misslyckande som naturligt: Misslyckande är en nödvändig del av
    lärandet. De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker anta en tillräckligt
    svår utmaning.
  • Anta inte att alla vet hur man lär: Det räcker inte att säga ”ansträng dig mer”. Det
    är ditt uppdrag att förse eleverna med strategier för hur de ska anstränga sig och
    hantera motgångar.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är den viktigaste insikten för att montera ner negativa tankar? Insikten att du blir
vad du tänker. Genom att medvetet ersätta en negativ automatiserad tanke (t.ex. ”Jag är
dålig på X”) med en konkurrerande dynamisk tanke (”Jag kan bli bra på X om jag anstränger
mig”) kan du bygga nya kopplingar i hjärnan.
Varför behöver man agera på den nya dynamiska tanken? Att bara tänka den räcker inte.
Du måste agera på den (t.ex. be om hjälp eller anta en utmaning) för att bevisa för hjärnan att
den nya tanken är sann och värd att investera energi i, vilket bygger starkare kopplingar.
Hur kan lärare hjälpa eleverna att komma ihåg sina nya tankar? Genom att sätta upp
påminnelser i klassrummet (budskap, citat) och genom att aktivt prata om vikten av att
”komma ihåg att komma ihåg” den nya tanken.
Vad är det Daniel Willingham menar med att inte utgå från att alla vet hur man lär
bäst? Att det är lärarens uppdrag att ge eleverna konkreta lärstrategier och inte bara
allmänna råd. Eleven kanske inte vet hur man anstränger sig på ett effektivt sätt när de stöter
på svårigheter.

Facebook
Twitter
LinkedIn