fbpx

Inleda Lektionen – Skapa Intresse och Ge Instruktioner

Efter planering, förberedelse och det första mötet med eleverna är det dags att inleda själva
lektionen. Här är ditt kroppsspråk och din förmåga att skapa intresse avgörande för att
fånga elevernas uppmärksamhet.

Använda Kroppsspråket som Verktyg

Ditt icke-verbala språk spelar en stor roll för att förmedla auktoritet, intresse och tydlighet.

  • Öppna Gester: Använd öppna gester, där handflatorna är vända uppåt, för att
    signalera positivitet och lyfta fram det du vill betona. Undvik neråtvända handflator,
    vilket kan signalera att du vill att något ska sluta.
  • Ta Plats: Våga stiga framåt och ta plats på din scen, oavsett var i klassrummet din
    position är (fram, bak, sida). Hitta en position där du fångar intresset, men akta dig för
    att röra dig för mycket slumpmässigt. Eleverna kan associera din position med ”nu
    kommer en ny instruktion”.
  • Visa Intresse: Visa med hela ditt jag att du är intresserad av ditt eget ämne – nörda
    dig, smaska i dig grammatiken – ditt engagemang smittar.

Skapa Intresse och Aktivera Eleverna

En engagerande inledning kräver mer än bara en tyst genomgång.

  • Använd Rösten: Variera ditt röstläge, sänk rösten (för att sänka ljudnivån i rummet)
    och använd olika betoningar för att lyfta fram det viktiga.
  • Väck Nyfikenhet: Våga skapa pauser efter en inledning eller en fråga. Tystnaden
    skapar nyfikenhet hos eleverna (”Vad är det hon/han ska berätta nu?”) och ger dem tid
    att tänka.
  • Koppla An till Eleverna: Använd eleverna som exempel, referera till deras texter,
    eller använd dig av målmedveten humor (undvik ironi/sarkasm).
  • Aktivera: Ställ frågor som eleverna får pingponga eller diskutera med sina
    axelkamrater direkt, innan du går vidare med instruktionen.

Sätta In Lektionen i Sammanhang

För att ge lektionen mening behöver eleverna förstå dess plats i det större skeendet.

  • Återknytning: Koppla tillbaks till vad ni gjorde förra gången och hur dagens lektion
    leder er framåt mot det slutgiltiga målet eller uppgiften.
  • Relevans: Sätt ämnet i relation till omvärlden: ”Varför pratar vi om det här i
    Samhällskunskapen? Vad händer just nu i samhället?”

Tydliga Instruktioner – Det Hänger Ihop

Att skriva instruktioner på tavlan (Vad, När, Var, Vem, Hur, Mål) är inte tillräckligt för att
vara tydlig.

  • Helhet: Det tydliga ledarskapet bygger på att allt hänger ihop. Du måste med hela
    ditt jag förmedla instruktionen.
  • Kroppsspråk och Röst: Använd de öppna gesterna och det medvetna röstläget
    tillsammans med texten på tavlan för att verkligen få eleverna att förstå vad som
    förväntas.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är det viktigt med pauser efter en fråga? Pauser efter en fråga ger eleverna tid att
tänka, formulera ett svar och aktiverar dem kognitivt. Det minskar också risken att läraren
snabbt svarar själv eller tar det första svaret som kommer, vilket kan begränsa
likadelaktigheten.
Varför ska jag undvika att röra mig runt i klassrummet under instruktionen? Genom att
hitta en fast position signalerar du till eleverna att ”här kommer instruktionen”. Om du rör dig
för mycket riskerar du att tappa intresset och eleverna vet inte var de ska fästa blicken för att
fånga upp informationen.
Hur kan jag använda humor på ett bra sätt? Använd målmedveten humor som är relevant
för ämnet eller situationen. Undvik ironi och sarkasm, särskilt med yngre elever, då det lätt
kan missförstås och skapa en känsla av otrygghet.

Facebook
Twitter
LinkedIn