fbpx

Individuell Prestation – ”Du Gör”-fasen

Målet: Självständigt Utförande

Fasen Du gör är slutmålet i den kooperativa processen: att eleverna ska klara uppgiften på
egen hand efter all träning. Precis som i tidigare faser är de 20 sekunderna för att backa
undan vitala här. Även om eleverna jobbar enskilt, fortsätter din observationsfas.

Lärarens Individualisering

Din aktivitet är fortsatt hög, fokuserad på individualisering:

  • En-till-en-stöd: Stötta elever som behöver hjälp med att komma igång eller har
    kunskapsglapp som lärkompisen inte räcker till för. Det här stödet underlättas då
    färre elever behöver det efter de tidigare träningsfaserna.
  • Utmaning: Ge extra utmaning till elever som är redo. Detta öppnar upp för tid att
    både stötta de som behöver hjälp och utmana de som behöver mer.

Strategi: C3 Before Me

För att hantera alla elevers frågor och främja självständighet tränas strategin C3 before me
(Check 3 before me). Eleverna måste ta tre steg innan de söker hjälp hos läraren:

  1. Check Myself: Läs instruktionerna igen, leta efter exempel eller stödmallar.
  2. Check Partner: Fråga axelkompisen (lärkompisen).
  3. Check Group: Fråga ögonparet/lärgruppen (om man sitter i grupper om fyra).

Utmaning för Läraren: Denna strategi kräver att du aktivt backar undan och hänvisar
eleverna till stegen. Du måste tydliggöra att detta är en träning för att de ska klara problem i
framtiden utan din hjälp, vilket är ”hjälp till självhjälp”.

Tydliggör Syftet

Innan det enskilda arbetet startar måste du tydliggöra dess syfte: Är det träning (där C3
before me gäller) eller bedömning (där eleverna ska stå på egna ben och endast får fråga
läraren)?

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är syftet med C3 before me (Check 3 before me)? Strategin syftar till att träna
eleverna i självhjälp och problemlösning. Genom att följa stegen minskar antalet triviala
frågor till läraren, vilket frigör läraren att ge kvalitetsstöd till de elever som verkligen
behöver det.
Hur kan jag hantera att vissa elever behöver mer utmaning i denna fas? ”Du gör”-fasen
skapar naturligt tid för individualisering. När eleverna stöttar varandra via C3 before me, får
du utrymme att ge de snabba eleverna extra utmaningar eller fördjupningsuppgifter istället för
att fastna i att svara på grundläggande frågor.

Facebook
Twitter
LinkedIn