fbpx

Helheten i Kooperativt Lärande

Från Teori till Praktik

De Kooperativa Grundprinciperna: Vi inledde med en djupdykning i de kooperativa
grundprinciperna och betonade att alla delar måste finnas med i undervisningen, även om
de kan ha olika tyngdpunkter, för att undervisningen verkligen ska vara kooperativ.

Förberedelsefasen: Vi gick igenom planeringen och förberedelsen av lektioner med hjälp av
kooperativa verktyg. Viktigt var också att förbereda sig själv – det handlar om ditt
kroppsspråk, ledarskap och bemötande gentemot eleverna.

Genomförandefasen: Vi djupdök i lärarens och elevens roller och aktivitetsgrader,
illustrerade med triangelmodellen. Vi ringade in den viktiga träningsfasen – Vi gör och Ni
gör – för att undvika det vanliga hoppet från lärarens modellering (”Jag gör”) direkt till
elevens enskilda arbete (”Du gör”).

Avslutningsfasen: Denna fas handlar om utvärdering med fokus på de tre F-en. Vi
diskuterade hur man ramar in lärandet och hur man effektivt hanterar utsläppet av eleverna
från klassrummet.

Helheten och Murbruket

Vi introducerade bilden av en tegelvägg för att visa hur kooperativt lärande (murbruket)
integreras med och stärker alla andra viktiga områden i skolan:

  • Värdegrundsarbete
  • Språkutvecklande arbetssätt
  • Tydligt ledarskap

Kooperativt lärande hjälper alla dessa bitar att sitta ihop på riktigt. Om vi saknar någon del,
till exempel ett tydligt ledarskap, blir det kooperativa lärandet svårt att genomföra, och vi
riskerar att trilla ner i Lärandegropen. Utbildningen har synliggjort hur dessa delar hänger
ihop och varför de är nödvändiga.

Reflektion inför Slutet

Titta tillbaka på den reflektion du gjorde i slutet av teori- och praktikdelen angående de
kooperativa verktygen. Fundera på hur dina tankar har utvecklats nu när du har introducerats
för ännu fler strategier, inte minst den utmanande C3 before me. Denna strategi är en av dem
som vi som lärare kanske behöver träna allra mest på.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är mellanfaserna (”Vi gör” och ”Ni gör”) så centrala i summeringen? De är
centrala eftersom de utgör den nödvändiga träningszonen. Genom att fokusera på dessa
undviks det vanliga hoppet från lärarens genomgång till elevens enskilda arbete, vilket
säkerställer att eleverna får öva innan de ska prestera.
Vad menas med att kooperativt lärande är ”murbruket”? Det betyder att kooperativt
lärande inte är ett separat ämne, utan ett förhållningssätt som binder samman och stärker
andra pedagogiska processer i skolan, såsom värdegrundsarbete, språkfokus och ledarskap.
Vilken del av utbildningen är viktigast för lärare att fortsätta träna på? Många lärare
behöver framför allt träna på strategier som hjälper dem att backa och överlämna ansvar, till
exempel C3 before me (Check 3 before me), vilket stärker elevens självständighet.

Facebook
Twitter
LinkedIn