Vi talar ofta om vikten av Grit – uthållighet och passion för långsiktiga mål – i
utbildningssammanhang. Grit är dock nära kopplat till mindset, tron på att man kan förändra
och utveckla sina egna förmågor. Denna tro är en grundläggande förutsättning för att man
överhuvudtaget ska anstränga sig. Men det som ger ansträngningen mening är det tredje
elementet: hopp.
Hoppet är en sorts tro på att man kan åstadkomma någonting genom att anstränga sig. Det är
viktigt att också ha det hoppet, eftersom det är den osynliga drivkraften bakom varje elevs
långsiktiga investering i sitt lärande.
Vad är Mindset och Grit?
Mindset kan ses som den interna motorn som sätter igång ansträngningen. Psykologisk
forskning, särskilt av Carol Dweck, visar att:
- Fast (Fixed) Mindset: Elever med detta mindset tror att intelligens och talang är
statiska. De undviker utmaningar eftersom de är rädda att misslyckande ska avslöja
brister i deras ”fasta” förmåga. - Utvecklingsinriktat (Growth) Mindset: Elever med detta mindset tror att intelligens
kan växa genom ansträngning och dedikation. De ser misslyckanden som möjligheter
att lära sig och utveckla nya strategier.
Grit är sedan uthålligheten att fortsätta driva denna motor, även när det blir motigt eller
tråkigt. Men även om en elev har ett growth mindset och stor Grit, kan ansträngningen
kännas meningslös om de saknar hopp om att deras hårda arbete faktiskt leder till en positiv
framtid.
Hoppets Kritiska Betydelse: En Skrämmande Studie
Hoppets betydelse för långsiktig motivation belyses av en ganska viktig och ändå
skrämmande studie på ungas framtidstro. Studien frågade unga deltagare under 30 år i vilken
utsträckning de trodde att dagens ungdom skulle få ett bättre, sämre eller ungefär lika liv
som sina föräldrars generation.
Resultatet visade en dramatisk klyfta i hoppfullheten beroende på var i världen de unga
befann sig:
- I Kina trodde ungefär 80% av de unga att man skulle kunna få det bättre än sina
föräldrar. Denna siffra speglar ofta en nationell känsla av framåtrörelse och möjlighet. - I länder som Sverige, Storbritannien och USA trodde bara 20% av ungdomarna att
de skulle kunna få det bättre. I vissa länder var siffran ännu lägre, ända ner till 10%.
Denna pessimism hos unga i välutvecklade nationer är ett viktigt budskap som vi behöver
reflektera kring. Om endast en liten minoritet tror att de kan få det bättre, hur kan vi då
förvänta oss 100% Grit och engagemang i skolan? Tron på att man kan förändra sina
förmågor (mindset) är meningslös om man inte har hopp om att dessa förmågor leder till en
positiv framtid.
Vi måste, för att ge barn motivation, också ge en hoppfullhet om att de kan förbättra både sin
egen situation och samhället i stort. Skolans roll går därför utöver att förmedla kunskap; den
måste också vara en plats där framtidstro byggs och där elever känner sig som aktiva
medskapare av en bättre morgondag.
Praktiska Exempel: Tidig Träning och Framsteg
Vi får ofta en glimt av hur motivation och hopp manifesteras genom att se unga elever som
tränar och vad de upplever.
- För dessa elever är lärandet en aktiv och spännande process: ”Det blir lite utmaning
för en att lära sig saker. Jag gillar det”. - De uttrycker en stark vilja att lära sig specifika, komplexa ämnen: ”Jag vill ju kunna
en massa andra saker. Typ tallinjen, typ former, hur man löser saker och sånt”. - Det är häftigt att se vad mycket de här små individerna kan hämta in. Deras nivå
ligger ofta långt bortom vad man skulle kunna drömma om, ibland förbi ettans
matematik.
Denna snabba utveckling beror på att de har tränat minnet väldigt mycket, vilket gör att det
”händer mycket här uppe och det går i en rasande fart”. En av eleverna uttrycker den glädje
som följer med framgång: ”Förut kunde jag läsa ingenting om maten, men nu kan jag nästan
allt. Jag tycker matematik är ganska roligt faktiskt”. Glädjen i att se att ens ansträngningar
leder till påtagliga resultat är vad som förstärker hoppet.
Lärarnas Ansvar: Att Fortsätta Ge Utmaningar
När elever har kommit så långt fram på sina utvecklingsbanor, uppstår nya utmaningar för
skolan.
- När eleverna ska över till ettan i skolan, eller fortsätta i högre årskurser, riskerar de att
möta ett system som inte är anpassat för deras höga nivå. - Om de känner att de får det väldigt lätt, riskerar den inre motivationen och hoppet om
vidare förbättring att minska.
Det är därför avgörande att lärarna måste ge dem utmaningar. Utan kontinuerliga
utmaningar byts känslan av snabb utveckling ut mot stagnation, och det är i stagnation som
Grit dör och mindset stelnar. Att bygga Grit och ett growth mindset handlar i slutändan om
att odla hopp.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är sambandet mellan Grit, mindset och hopp? Grit (uthållighet) och mindset (tron på
att man kan utveckla sina förmågor) är beroende av hopp – tron på att ansträngning faktiskt
kommer att leda till ett positivt resultat och förbättring. Utan hopp uteblir ansträngningen.
Hur skiljer sig ungas framtidstro mellan länder? Studier visar en stor skillnad. I Kina tror
majoriteten (ca 80%) av unga att de kommer att få det bättre än sina föräldrar, medan tron är
betydligt lägre (ca 20%) i Sverige, Storbritannien och USA.
Varför är hopp viktigt för elevers motivation? Hoppfullhet ger barn en tro på att de kan
förbättra både sin egen situation och samhället i stort. Denna framtidstro är nödvändig för att
barn ska känna sig motiverade att anstränga sig i skolan för långsiktigt lärande.
Vilken utmaning möter lärare med tidigt tränade elever? Elever som har kommit långt i
sin inlärning innan de börjar exempelvis ettan i skolan, kommer behöva fortsatta utmaningar
från sina lärare för att behålla sin motivation och undvika att känna att det är för lätt.