Vi inleder nu fasen för genomförande av en kooperativ lektion, där vi byter perspektiv
mellan läraren och eleven. Det är viktigt att förstå de olika tyngdpunkterna i en lektion, även
om inte alla delar behöver finnas med i varje enskild lektion eller arbetsområde.
De Fyra Delarna av Lektionsgenomförandet
För att reflektera över din undervisning delas lektionen in i fyra delar. Dessa delar
representerar var fokus för aktiviteten och ansvaret ligger.
- Jag gör (Läraren i fokus):
○ Här ligger tyngdpunkten på lärarens handlingar.
○ Exempel på aktiviteter: Läraren föreläser, har en genomgång, berättar,
modellerar eller presenterar nytt stoff. - Vi gör (Lärare + Elever tillsammans):
○ Här arbetar läraren och eleverna tillsammans, gemensamt lär de sig nytt
innehåll eller utför en aktivitet.
○ Exempel på aktiviteter: Gemensam problemlösning, gemensam läsning, eller
att läraren och eleverna tillsammans modellerar en process. - Ni gör (Eleverna samarbetar):
○ Här har läraren backat undan och ansvaret har flyttats till eleverna.
○ Exempel på aktiviteter: Eleverna arbetar tillsammans i par eller grupp, till
exempel genom att använda de kooperativa strukturerna. - Du gör (Elevens individuella prestation):
○ Här ligger fokus på den individuella prestationen.
○ Exempel på aktiviteter: Eleverna arbetar på egen hand, till exempel med en
individuell uppgift, ett test eller repetition.
Vanliga frågor (FAQ)
Måste alla fyra delar finnas med i varje lektion? Nej, alla delar behöver inte finnas med i
varje enskild lektion. Tyngdpunkten kan variera beroende på var ni befinner er i ett
arbetsområde. Det är syftet med lektionen som styr vilka delar som är mest relevanta.
Vad är syftet med att reflektera över dessa delar? Syftet är att synliggöra hur ansvaret för
lärandet är fördelat i klassrummet. I det kooperativa klassrummet flyttas fokus successivt från
läraren (”Jag gör”) mot eleven, både i samarbete (”Ni gör”) och individuellt (”Du gör”).