fbpx

Genomförande – Bemötande och Uppstartsrutiner

Nu går vi in i fasen Genomförande, vilket handlar om den faktiska lektionsstarten. Två
kritiska delar skapar förutsättningarna för hela lektionen: ditt personliga bemötande och
uppstartsrutinerna.

1. Förbered Kropp och Inställning

Innan du öppnar dörren, är det viktigt att mentalt och fysiskt förbereda sig.

  • Fysiskt Ledarskap: Rulla bak axlarna och ha en upprätt hållning som signalerar
    tydligt ledarskap, trygghet och att ”jag kan det här”.
  • Mental Inställning: Applicera ”Fake it ’til you make it”. Oavsett vad som hänt på
    morgonen (spillt kaffe, krånglande teknik), lämna det utanför klassrummet. Ett leende
    och öppna gester skapar en positiv stämning. Att välja klädfärger eller ta på sig en
    kavaj kan fungera som knep för att mentalt sträcka på sig och höja sinnesstämningen.

2. Personligt Bemötande – Se Varje Elev

Det första mötet i dörren sätter stämningen för allt som ska hända.

  • Se eleven: Visa att du verkligen ser varje elev. Leendet måste följas upp av en
    personlig interaktion.
  • Använd Namnet: Hälsa på varje elev, och lägg till elevens namn för att signalera:
    ”Det är just dig jag ser. Du är viktig.”
  • Djupare Bekräftelse: Ett ännu djupare personligt bekräftande är att referera till något
    ni pratat om tidigare. Till exempel: ”Har du funderat vidare på det vi pratade om
    igår?” eller ”Jag hörde vilken bra text du skrev på din annan lektion.” Detta visar att
    du har reflekterat över dem och att du och dina kollegor pratar positivt om eleven.
  • Mandat: Många positiva möten skapar ett mandat för dig som lärare att kunna ta de
    svåra samtalen när det behövs.

3. Träna Uppstartsrutiner

För att inte tappa värdefull undervisningstid måste uppstarten vara snabb och automatiserad.

  • Sätt Rutiner: Bestäm hur lektionen startar. Detta kan inkludera skolgemensamma
    regler (t.ex. hantering av mobiltelefoner) eller egna rutiner.
  • Materialrutinen: Fortsätt träna rutinen att eleverna tittar på tavlan/skylten för att se
    vilket material som behövs och hämtar det innan lektionen startar. Träna detta stegvis – välj en sak, sätt den, och revidera vid behov.
  • Välj Dina Strider: Vissa saker behöver du ”blunda lite grann för”. Lika delaktighet
    betyder inte att det är likadant för alla. Du kan till exempel behöva låta en elev ha
    skor på sig om det är det som krävs för att den eleven ska fungera på lektionen.
  • Kollegial Samverkan: Effekten blir betydligt större om ni är flera kollegor som går
    in för att förändra samma beteende eller implementera samma rutin.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är det viktigt att sätta sociala mål? Att träna de sociala färdigheterna lägger
grunden för en god klassrumsmiljö, vilket i sin tur ger utrymme för att nå de akademiska
målen. Social träning stärker elevernas förmåga till samarbete och tar dem närmare
kunskapsutvecklingen.
Vad innebär Vygotskys teori i kooperativt lärande? Den innebär att eleverna startar där de
är, men med hjälp av stöttning (lärkompis, stödmallar) kan de ta sig an uppgifter som är
precis utanför deras nuvarande förmåga. Målet är att de så småningom ska klara dessa
uppgifter själva.

Facebook
Twitter
LinkedIn