fbpx

Förberedastadiet – Från Planering till Genomförande

Denna mellanfas mellan planering och genomförande är avgörande för att skapa de rätta
förutsättningarna för lärande. Syftet är att eleverna ska vara trygga och förberedda redan när
lektionen startar.

1. Förbered Eleverna: ”Korridorsnack”

”Korridorsnack” är ett sätt att aktivt söka upp elever – i korridoren, på skolgården, i matsalen,
eller genom ett samtal – för att förbereda dem individuellt.

Anpassningar och Trygghet

För elever som behöver anpassningar skapar förberedelsen trygghet och en förförståelse för
lektionen. Du kan till exempel berätta i förväg:

  • Vem de ska jobba med (fasta lärpar är en anpassning som gynnar alla).
  • Vad och Hur ni ska arbeta.

Utnyttja Lärresurser

För de elever som är kunskapsmässigt eller socialt starkare kan korridorsnacket användas för
att möta deras behov och ge dem ett meningsfullt uppdrag. Detta är en del av det relationella
ledarskapet.

  • Motivering: Förklara varför du vill att de ska samarbeta med en specifik elev, och
    betona de vinster de får genom att stötta eller sätta ord på sin kunskap.
  • Konkret Uppdrag: Tilldela ett specifikt socialt uppdrag, till exempel: ”Jag har satt
    dig i par med den här eleven, och jag vill att du använder din förmåga att reagera
    vänligt på det här sättet.”

2. Förbered Dig Själv

Utöver att förbereda eleverna måste du förbereda dig själv för att sätta tonen i klassrummet.

  • Det Yttre: Kom i tid, ta med rätt material och förbered salen (möblering, tavlan).
    Tavlan bör tydligt visa: Vad ska vi göra? Vilken tid? Vem? Hur?
  • Det Inre (Förhållningssätt): Gå in i lektionen med rätt inställning. Släpp det
    negativa som hände förra lektionen eller tidigare på dagen. Se utmaningar (som
    glömda böcker eller oladdade datorer) som ett bevis på något ni behöver träna på –
    inte som ett misslyckande eller en negativ händelse.

3. Anpassningar och Roller för Inkludering

För att jobba inkluderande med alla elever gynnas hela elevgruppen av tydliga anpassningar.
Att arbeta i fasta lärpar är en sådan anpassning.

Enklare Roller i Paret/Gruppen

Att tilldela specifika, tydliga roller gör det möjligt att inkludera elever som har svårare med
språket eller är mindre verbala, då de ändå är delaktiga i interaktionen:

  • Tidtagare: Ansvarar för att paret håller avsatt tid.
  • Materialförvaltare: Ansvarar för att dela ut och samla in material.
  • Högläsare: Läser uppgiften från början till slut. Detta är en viktig roll för elever som
    tränar språk, då de får en tydlig, enkel uppgift.

Trio-anpassning

Om klassen inte är jämnt delbar, eller om ett par av osäkra elever skulle bli för tungt, kan
vissa par göras om till trios. Detta är en fördel när en elev behöver extra stöttning eller inte är
lika tränad socialt/språkligt. Då kan eleven observera eller vara delaktig utan att ha en tung
roll.

Positiv Förstärkning

För de elever där du vill se en beteendeförändring är det extra viktigt att positivt förstärka
det du vill se mer av. Synliggör vad de lyckades med efter att ni har tränat och gett dem
stöttning och fraser.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn