Efter att ha fokuserat på lärarens fyra aktivitetsfaser (modellering, träning tillsammans,
observation, enskilt stöd), skiftar vi nu perspektiv till elevens aktivitet. Elevens triangel är
uppåtriktad och dess utrymme och aktivitetsgrad påverkas direkt av lärarens roll.
Elevens Roll i De Fyra Faserna
Elevens aktivitetsgrad ökar successivt genom de fyra faserna:
- Jag gör (Läraren modellerar)
Elevens utrymme är litet. Huvuduppgiften är att vara närvarande – inte bara fysiskt utan
även psykiskt. Eleven ska lyssna, observera och vara beredd att ställa frågor för att tidigt
säkerställa sin förståelse. - Vi gör (Träna tillsammans)
Elevens utrymme är medel. Här deltar eleven aktivt i korta stunder av träning och interaktion
med hela klassen och läraren. Det är ett eget ansvar för eleven att bidra och koppla tillbaka
till läraren för att visa om hen har förstått (och inte bara svara ”ja” på frågan). - Ni gör (Elever samarbetar)
Elevens utrymme och ansvarsgrad ökar ytterligare. Läraren backar undan, och eleven har
nu sin lärkompis som primär stöttning. Uppgiften är att arbeta tillsammans, använda
minnesbanken från modelleringen och imitera de strategier läraren visade. Här används de
kooperativa fraserna för att stötta varandra. - Du gör (Enskilt arbete)
Elevens utrymme är störst. Elevens uppgift är att arbeta enskilt och visa sina kunskaper,
oavsett om det är ett tränings- eller bedömningstillfälle. Eleven tar eget ansvar för att söka
hjälp via C3 before me och klargöra sin förståelse inför framtida sammanhang.
Nyckeln: Träning Tillsammans
Den stora skillnaden i det kooperativa klassrummet är att vi inte hoppar från ”Jag gör” till
”Du gör” (”Nu har jag visat, nu får ni jobba själva”). Nyckeln ligger i att grotta ner sig i
mellanfaserna (Vi gör och Ni gör), där eleverna får träna tillsammans.
Detta är kopplat till Vygotskys teori, där eleverna behöver stöttning för att röra sig bortom
vad de redan klarar själva och successivt utvecklas till att klara uppgifter på egen hand.
Genom att träna i par och grupp får läraren den insikt som behövs för att ge rätt stöttning.
Denna fokusering på individ- och samarbetslärande är avgörande för att bryta den
traditionella undervisningsformen där läraren står för 70–80 procent av taltiden i
klassrummet. Ett kooperativt ledarskap handlar om att vara en ”guide on the side” snarare
än en ”sage on the stage”.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är elevens viktigaste uppgift under ”Jag gör”-fasen? Elevens viktigaste uppgift är att
vara psykiskt närvarande. Det innebär att aktivt lyssna, observera modelleringen och ställa
frågor om man undrar över något direkt, för att säkerställa förståelsen tidigt.
Varför är mellanfaserna (Vi gör och Ni gör) så viktiga för eleven? De är viktiga eftersom
de utgör träningsfasen där eleven får öva på nytt stoff tillsammans med läraren och sin
lärkompis innan de förväntas klara uppgiften på egen hand. Detta är avgörande för att lyckas
med övergången till det självständiga arbetet.
Hur påverkar lärarens roll elevens aktivitet? Lärarens och elevens trianglar påverkar
varandra. När läraren tar stort utrymme för att modellera, har eleven litet utrymme (fokus på
att lyssna). När läraren backar undan och observerar, får eleven större utrymme att ta ansvar
och samarbeta/arbeta enskilt.