fbpx

Carol Dwecks Mindset: Aspekt 4 – Utmaning

Den sista aspekten som kopplas till mindset är utmaning. Att anta utmaningar är själva
motorn i lärande, men det är också här som hjärnans hotsystem aktiveras som starkast.

Statiskt vs. Dynamiskt vid Utmaningar

Statiskt Mindset

För en elev i ett statiskt mindset innebär en utmaning en stor risk att misslyckas.

  • Undviker risk: Utmaningar undviks eftersom de hotar den upplevda kompetensen.
    Eleven håller sig till det de redan kan.
  • Statussänkning: Att misslyckas publikt eller hantera en utmaning sämre än andra
    uppfattas som en statussänkning. Detta sociala hot är smärtsamt och kan leda till att
    eleven går långt för att undvika nya lärsituationer.

Dynamiskt Mindset

En elev i ett dynamiskt mindset ser utmaningen som spännande och den enda vägen till
lärande (”Små kockarna”). Du lär dig bara när du utmanas; att göra det du redan kan ger
ingen utveckling.

Metaforen: Övningszon och Inlärningszon

För att förstå känslorna som uppstår vid utmaningar kan man använda James Nottinghams
metafor, kopplad till att lära sig cykla:

  • Övningszonen (Practice Zone): Här repeterar och befäster du det du redan kan (t.ex.
    cykla på trehjuling). Det är kognitivt lätt, kräver lite energi och du lär dig inget nytt.
  • Inlärningszonen (Learning Zone): Här lär du dig något nytt och komplicerat (t.ex.
    cykla på två hjul). Du puttas upp i zonen när du utmanas.
    ○ Kännetecken: Du vinglar och wobblar – inte bara fysiskt utan framför allt
    mentalt. Här dyker negativa tankar upp (”Bert-Olof”) och du känner
    osäkerhet, obehag, oro och frustration.

Strategier i Inlärningszonen

Eftersom inlärningszonen är jobbig, måste du som lärare hjälpa eleven att tolka obehaget
positivt:

  1. Normalisering (Normalization): Förklara för eleven att det vinglande och de
    negativa tankarna är helt normala och till och med positiva. Det är bara ett kvitto på
    att man håller på att lära sig något man inte kan ännu.
  2. Uppmuntran: Flytta fokus från de dömande tankarna till målet. Uppmana eleven att
    hålla ut (”Fortsätt, du är snart i mål!”).

Genom att variera mellan den kognitivt lätta Övningszonen (repetition) och den kognitivt
tunga Inlärningszonen (nytt material) kan hjärnan få den nödvändiga vilan.

Lärandegropen (The Dip) – Utmaning för Pedagogen

Även du som pedagog måste anta utmaningar för att förbättra din undervisning, vilket leder
till samma obehag.

  • Lärandegropen (The Dip): En beprövad modell som beskriver känslan av oro,
    frustration och ångest som uppstår när du försöker implementera en ny metod (t.ex.
    ändra sättet du ställer frågor på).
  • Lösningen: Precis som för eleverna handlar det om att hålla ut. Du måste utmana ditt
    eget mindset, kämpa på och till slut kommer även dina kopplingar att stärkas och du
    klättrar ur gropen.

Sammanfattande Utmaningsstrategier

För att koppla mindset till utmaningar:

  • Betona Vikten av att Fråga: Lär eleverna att i en utmaning måste man våga be om
    hjälp och söka stöd.
  • Ge Lärstrategier: Ta inte för givet att eleverna vet hur de ska hantera motgångar
    eller hur de ska lära sig något nytt.
  • Identifiera Mindset Triggers: Hjälp eleverna att lära känna sitt statiska mindset
    (”Bert-Olof”). Diskutera när han dyker upp (vid kritik? vid motgång? vid jämförelse?)
    och hur han påverkar deras beteende och mål.
  • Name it, Claim it, Talk about it: Att bli medveten om det statiska mindsetet är första
    steget mot förändring.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad innebär det mentala ”vinglandet och wobblandet”? Det är den osäkerhet, frustration
och de negativa tankar som uppstår när man befinner sig i Inlärningszonen och kämpar med
något nytt. Det är ett positivt tecken på att inlärning faktiskt sker.
Varför undviker elever i statiskt mindset utmaningar? De ser utmaningen som en direkt
risk att misslyckas, vilket leder till en statussänkning (ett socialt hot) som hjärnan upplever
som smärtsam.
Vad är syftet med att variera mellan de två zonerna? Att ständigt vara i Inlärningszonen
är kognitivt utmattande. Genom att växla till Övningszonen (repetition) får hjärnan en
välbehövlig vila genom att utföra något som är automatiserat och kognitivt lätt.
Vad är Lärandegropen (The Dip)? En beprövad modell som beskriver det skede av oro,
frustration och till och med ångest som uppstår när man försöker lära sig något nytt och svårt.
Det gäller både elever och pedagoger som förändrar sin undervisning.
Hur kan jag som lärare hjälpa en elev som känner sig frustrerad i Inlärningszonen?
Genom normalisering. Förklara att den negativa känslan är helt normal, att frustration är ett
kvitto på att de lär sig något nytt, och uppmuntra dem att hålla ut.

Facebook
Twitter
LinkedIn