Koppling mellan Behov och Åtgärder
När åtgärderna skrivs in i ÅP är det viktigt att de har en tydlig koppling till elevens behov.
För att säkerställa detta kan man använda numrering (A, B, C) så att behov A besvaras av
åtgärd A. Detta underlättar utvärderingen och säkerställer att alla beslutade åtgärder faktiskt
genomförs och utvärderas.
Formulering av Åtgärder
Åtgärderna måste vara specifika och ge en tydlig bild av insatsen:
- Specificera Resursens Roll: Det räcker inte att skriva ”resurslärare”. Åtgärden måste
precisera vad resursläraren ska göra för att den ska vara utvärderingsbar. - Omfattning i Tid: Tiden ska vara tydligt angiven, helst i antal minuter eller
lektioner per vecka, för att undvika missförstånd. - Icke-akademiska Åtgärder: Även stöd som rör rasterna (t.ex. två vuxna som turas
om att finnas med) kan utgöra särskilt stöd om konflikterna har en stark påverkan på
elevens möjlighet att vara ”undervisningsbar”. - Utanför Undervisningstid: Särskilt stöd kan erbjudas utanför ordinarie
undervisningstid, utöver den garanterade undervisningstiden (t.ex. idrott i mindre
grupp).
Ansvar och Dokumentation
Åtgärderna ska tydligt ange vem som är ansvarig för genomförandet.
- Ansvarig Person: Skriv helt namn (för- och efternamn) och befattning för den som
ansvarar för respektive åtgärd. - Skolans Ansvar: Åtgärdsprogrammet får endast innehålla åtgärder som skolan
ansvarar för att genomföra. Bidrag från elever och vårdnadshavare ska inte skrivas
in i ÅP, utan dokumenteras i stället där extra anpassningar dokumenteras. - Utvärdering: Tydligt datum och ansvarig för utvärdering av ÅP måste skrivas in.
Särskilt Ingripande Stödinsatser
Vissa former av särskilt stöd räknas som särskilt ingripande eftersom de kan ha en större,
potentiellt negativ, effekt på eleven (t.ex. stigmatisering, minskad social interaktion eller
uteblivna betyg).
Dessa tre ingripande stödformer kräver särskild hänvisning till Skollagen och en särskild
motivering:
- Särskild undervisningsgrupp: Denna åtgärd handlar om undervisning i en mindre
grupp och regleras i Skollagens 3 kapitel, 11 §. Den måste motiveras särskilt, till
exempel genom elevens behov av ett färre antal elever eller vuxna att förhålla sig till,
eller behov av personal med specialkompetens. Rektor måste vara tydlig med
omfattning i tid (t.ex. heltid eller bara teoretiska ämnen). - Anpassad studiegång (eller reducerat program på gymnasiet): Denna åtgärd
regleras i Skollagens 3 kapitel, 12 §. Motiveringen kan handla om behov av utökad
timplan i vissa ämnen, exempelvis för att möjliggöra inriktning mot ett yrkesprogram.
Det är avgörande att tydliggöra var tiden tas ifrån för att minimera risken att eleven
går miste om godkända betyg i så många ämnen som möjligt. - Enskild undervisning: Detta räknas som ingripande om det utgör en betydande del
av skolveckan (ungefär 8–10 lektioner) och inte bara ett fåtal lektioner till
speciallärare.
Ansvar för Ingripande Stöd: För dessa tre ingripande stödformer är det alltid hemskolans
rektor som har ansvaret och som måste stå som ansvarig. Rektor får inte delegera
beslutsansvaret för dessa specifika stödformer. Dessa beslut kan också överklagas särskilt
enligt Skollagens 28 kapitel, 16 §.
Vanliga frågor (FAQ)
Hur säkerställer jag kopplingen mellan behov och åtgärder? Genom att använda
numrering eller bokstäver (t.ex. Behov A, Åtgärd A) kan du tydligt se att varje behov
besvaras av en specifik, utvärderingsbar åtgärd.
När räknas stödinsatser som ”särskilt ingripande”? När de har stor inverkan på elevens
skolgång och kan leda till negativa effekter som stigmatisering eller brist på social
interaktion. De tre exemplen är särskild undervisningsgrupp, anpassad studiegång och enskild
undervisning.
Vem har det yttersta ansvaret för särskild undervisningsgrupp? Hemskolans rektor har
alltid ansvaret och får inte delegera beslutsansvaret för särskild undervisningsgrupp, anpassad
studiegång eller enskild undervisning.
Får vi skriva in åtgärder som föräldrar ska utföra? Nej. Åtgärdsprogrammet ska endast
innehålla åtgärder som skolan ansvarar för. Andra bidrag kan dokumenteras separat.