fbpx

AGES-modellen: G för Generation och Aktiv Inkodning

Steg G i AGES-modellen står för Generation och handlar om aktiv inkodning – processen
där information flyttas från det tillfälliga arbetsminnet till det permanenta långtidsminnet.
Forskning visar att det inte räcker med att bara uppmärksamma information för att minnas
den bäst.

Minnet är Tänkandets Restprodukt

Även om du har riktat din uppmärksamhet mot en sak hundratals gånger, till exempel ditt
kontokort, är det svårt att minnas dess specifika visuella detaljer (var logotyper eller
symboler sitter). Detta beror på att du inte har tänkt aktiva tankar om detaljerna.

  • Generationseffekten: Det är tankarna vi minns, inte det passiva intrycket. Minnet är
    tänkandets restprodukt. För att minnas en ny sak måste vi tänka aktivt om den,
    koppla den till tidigare kunskaper och erfarenheter, visualisera och associera. Ju
    djupare och mer aktiv inkodningen är, desto djupare minnesspår skapas.

Koppla Nytt till Gammalt – Hjärnan Lär från Helheter

Hjärnan lär sig bäst genom att ta ny information och koppla den till existerande
minnesnätverk.

  • Lätt vs. Svårt: Om du redan kan mycket om ett ämne (har många nätverk) är det lätt
    att lära sig mer, eftersom det finns många kopplingar att haka fast den nya
    informationen i. Omvänt, om du kan lite om ett ämne, är det svårare och kräver mer
    tid.
  • Liknelser och Metaforer: Eftersom hjärnan lär från helheter till detaljer är liknelser
    och metaforer effektiva undervisningsverktyg. De hjälper hjärnan att snabbt skapa en
    koppling mellan den nya, okända informationen och något som redan är känt (t.ex.
    Hippocampus är som en ”kopplingsstation”).

Associativt Minne och 30-sekundersregeln

Minnet är associativt till sin natur. Att tänka på en sak (t.ex. kontokort) aktiverar automatiskt
miljarder kopplingar till relaterade ord, minnen eller rörelser. Detta kan utnyttjas medvetet:

  • Skapa Associationer: Vi har ungefär 30 sekunder på oss att hinna tänka de aktiva
    tankarna och skapa associationerna, eftersom det är den tid informationen stannar i
    arbetsminnet innan den puttas ut av ny information.
  • Aktivt vs. Passivt: Det är en extrem skillnad mellan att passivt lyssna på en lektion
    och att aktivt tänka. Repetition (som att upprepa en glosa 30 gånger) räcker inte om
    det sker utan aktiv, meningsfull bearbetning. Att skapa nya minnen kräver
    ansträngning och kostar energi.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad menas med att minnet är ”tänkandets restprodukt”? Det betyder att vi inte minns en
sak bara för att vi har uppmärksammat den. För att minnas måste vi ha tänkt aktiva tankar
om den, som att associera, visualisera eller koppla den till tidigare kunskap.
Varför är det lättare att lära sig något nytt i ett ämne man redan kan mycket om? När
du redan har mycket kunskap finns det många existerande minnesnätverk att koppla den
nya informationen till. Detta underlättar inkodningen och skapar djupare minnesspår.
Hur kan lärare utnyttja att hjärnan lär från helheter till detaljer? Genom att använda
liknelser och metaforer. Dessa hjälper hjärnan att snabbt koppla den nya, okända
informationen till något välbekant som redan finns i minnesnätverken.
Hur lång tid har vi på oss att skapa aktiva tankar om ny information? Vi har bara cirka
30 sekunder, eftersom det är den tid som informationen stannar kvar i arbetsminnet innan
den ersätts av ny information.

Facebook
Twitter
LinkedIn