Steg G i AGES-modellen står för Generation och handlar om aktiv inkodning – att få
eleverna att tänka aktivt. Huvudprincipen är att minnet är tänkandets restprodukt. Passivt
lyssnande, även om det upprepas, skapar inte de djupa kopplingar som krävs för varaktigt
minne.
Förbättra Frågetekniken: Från Snabbt Svar till Aktivt Tänkande
Det vanligaste sättet att aktivera elever är genom frågor, men studier (av Mary Budd Rowe)
har visat att lärare ofta ger mindre än en sekund mellan fråga och svar, vilket är alldeles för
kort tid för att hinna tänka.
Strategin: No Hands Up
För att tvinga fram tänkandet hos alla elever kan du använda metoden No Hands Up:
- Ställ en fråga till hela klassen.
- Låt alla elever tänka i minst 3–5 sekunder.
- Välj sedan slumpmässigt en elev att svara (t.ex. genom att dra ett namnkort).
Detta säkerställer att alla tänker aktivt, eftersom ingen vet vem som får frågan. Att bara låta
de som räcker upp handen svara leder till att många elever slipper tänka, vilket ökar
prestationsklyftan.
Vanliga Lärarfel att Undvika
- Bara lyssna på rätt eller fel: Försök istället att lyssna tolkande. Vad avslöjar
elevens svar om hur de tänker, vad de kan eller vad de har missuppfattat? Detta
hjälper dig att bestämma nästa steg i din undervisning. - Endast enkla frågor: Frågor som har endast ett enkelt svar (t.ex. ”Är magnesium en
metall?”) leder till enkla svar. För att uppmuntra till reflektion bör du använda
Varför- och Hur-frågor (t.ex. ”Varför är magnesium en metall?”).
Använd färdiga frågeskal (frågeformler) för att skapa variation och tvinga eleverna att tänka
aktivt. Exempel på sådana frågor är:
- På vilket sätt är X och Y olika?
- Vilka är styrkorna och svagheterna hos X?
- Vad skulle hända om X?
Strategier för Aktiv Inkodning
Förutom frågeteknik finns det flera metoder för att få eleverna att tänka aktiva tankar och
skapa djupare minnesspår:
- Anteckna för hand: Handskrift är långsamt, vilket tvingar eleven att göra ett urval
av informationen, vilket i sig kräver aktivt tänkande. Dessutom lämnas fler
minnesspår kvar på pappret, vilket underlättar framplockning. - Sammanfatta och Förklara med egna ord: Låt eleverna arbeta i par och förklara
vad de just läst eller hört. När vi förklarar med egna ord fokuserar vi på förståelse
(djupinlärning) och skapar associationer till minnet. - Spridd Aktivering (Tala högt): När vi talar högt aktiveras fler delar av hjärnan
(motorik, språk, minne) än vid tyst tänkande. Detta skapar ett bredare spår av
kopplingar och djupare inlärning. - Tänka ut egna exempel/jämförelser: Låt eleverna tänka ut egna exempel till
begrepp eller göra jämförelser mellan olika fenomen. Detta kräver aktiv bearbetning
av innehållet. - EPA-metoden: Använd kooperativt lärande: Enskilt, Par och Alla. Detta gör elever
tryggare i att prata inför grupp samtidigt som det säkerställer att alla hinner tänka
först. - Bromsa tempot: Vid genomgång av ny eller komplex information, ta
mikro-mikropauser så att eleverna hinner skapa aktiva kopplingar.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad menas med spridd aktivering? Det är den process som sker när vi talar högt.
Motoriska centret, språkcentret och minnesregionen aktiveras samtidigt, vilket lämnar ett
bredare spår av kopplingar i hjärnan och leder till djupare minnen.
Varför är 3–5 sekunders betänketid så viktigt? Det är den tid som krävs för att eleverna
ska hinna uppfatta frågan, fundera ut ett svar och skapa aktiva tankar kring innehållet. Utan
denna tid blir det passivt lyssnande snarare än inlärning.
Hur hjälper handskrift inlärningen? Eftersom handskrift är långsamt tvingas eleven att
göra ett urval av informationen, vilket kräver aktivt tänkande (generation). Dessutom lämnas
fler minnesspår kvar på pappret, vilket underlättar framplockning av minnen.