Vi har tidigare diskuterat Status och Kontroll. Nu avslutar vi SCARF-modellen genom att
titta på de sista tre sociala triggers som direkt påverkar hjärnans inlärningsförmåga genom att
aktivera hot- eller belöningssystemet.
Autonomi (Handlingsfrihet)
Autonomi handlar om känslan av att ha handlingsfrihet och få bestämma själv. När vår
valfrihet krymper (t.ex. detaljstyrning eller känslan av att vara inträngd i ett hörn) aktiveras
en från-respons. Stor handlingsfrihet skapar kontroll och säkerhet, vilket leder till en
till-respons.
Strategier för Autonomi
- Få och Små Val: Låt eleverna välja mellan olika uppgifter eller välja ordningen på
olika moment. Stora och många val, som att utforma kursen, skapar istället stress. - Sök Mening: Hjärnan söker ständigt mening. Om eleven uppfattar uppgiften som
meningsfull, väljer den att delta. Förklara meningen, eller ännu hellre, låt eleverna
söka mening själva. - Öva på Meningssökande: I slutet av en lektion, fråga ”Vad var meningen med den
här lektionen?” och ge tid för reflektion innan du slumpvis väljer någon att svara.
Detta gör meningssökandet till en vana. - Verklighetsnära uppgifter: Skapa uppgifter som känns realistiska och därmed
meningsfulla.
Tillhörighet (Gemenskap)
Tillhörighet är känslan av att vara bland vänner och säker på sin plats i gruppen.
Utanförskap, uteslutning och att vara bland främlingar uppfattas som ett hot mot livet. Att
vara utanför aktiverar samma nervkretsar i hjärnan som brist på mat och vatten.
Hjärnan har en naturlig tendens att sätta etiketten ”fiende” på nya människor tills motsatsen
bevisas. När en fiende-etikett satts, blir det lättare att avfärda personens idéer, missförstå
avsikter och samarbetet gnisslar. Tillhörighet frigör oxytocin (det trygga sammanhangets
kemi), som gör oss lugna, trygga och minskar stress.
Strategier för Tillhörighet
- Investera i Gruppkännedom: Ägna tid åt övningar där eleverna får lära känna
varandra. - Fiende till Vän: Använd korta, enkla övningar för att frigöra oxytocin:
○ Låt eleverna mingla, titta varandra i ögonen och ta varandra i hand.
○ Låt dem hitta gemensamma beröringspunkter (t.ex. ”Båda har varit i
Dalarna”). Detta signalerar ”du verkar vara som jag,” vilket minskar hotet. - Trygghet skapar öppenhet: Oxytocin är helt avgörande för att elever ska våga fråga
om de inte förstår, våga säga en idé de inte tänkt igenom, eller våga be om hjälp.
Rättvisa (Transparens)
Rättvisa är kanske den starkaste av de sociala triggersen. En upplevelse av rättvisa aktiverar
en stark belöningsrespons, medan en orättvisa aktiverar en stark hotrespons som kan vara i
dagar. När hjärnan uppfattar orättvisa aktiveras ett område i hjärnan (insula) som är
förknippat med avsky (likt att känna en otäck smak i munnen).
Strategier för Rättvisa
- Var medveten om orättvisekällor: Känslor av orättvisa uppstår när elever uppfattar
att någon annan får fler frågor, mer beröm, viktig information, mer hjälp, högre betyg
eller större valfrihet. - Bemöt med lugn: När elever ifrågasätter det de uppfattar som orättvist, bemöt det
med vänlighet och lugn. Förklara istället för att bli irriterad. Detta hjälper till att
lugna elevens limbiska system. - Konsekvens och Transparens: Konsekvent tillämpning av regler och transparens i
betygskriterier och beslut stärker känslan av rättvisa.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad menas med att hjärnan söker mening? Hjärnan vill att det vi gör ska vara
meningsfullt. Om en uppgift upplevs som meningslös, aktiveras en från-respons. Genom att
förklara syftet eller låta eleverna själva söka efter meningen med lektionen skapas en känsla
av Autonomi och Till-respons.
Varför är det viktigt att ge ”få och små val”? Autonomi handlar om få och små val (t.ex.
välja uppgift, välja ordning). Att ge stora och många val (t.ex. att lägga upp kursen) skapar
stress och osäkerhet, eftersom eleverna saknar utbildning för detta. Detta leder till en
Från-respons.
Vad är den fysiologiska effekten av tillhörighet? Känsla av tillhörighet frigör oxytocin
(kallas det trygga sammanhangets kemi). Oxytocin gör oss avslappnade, lugna och minskar
stress och oro, vilket är avgörande för att våga lära och fråga om hjälp.
Varför är Rättvisa den starkaste sociala triggern? Orättvisa aktiverar en stark hotrespons
och ett område i hjärnan (insula) som är kopplat till avsky. Eftersom det är en så stark känsla
kan den ligga kvar i dagar och starkt motverka inlärning.
Hur kan jag vända en elevs känsla av orättvisa? Som pedagog bör du vara medveten om
vad som skapar orättvisa (t.ex. för mycket beröm till en elev). När eleven ifrågasätter, bemöt
det med vänlighet och lugn och försök förklara situationen. Detta hjälper till att lugna
elevens limbiska system.