fbpx

Kooperativ Struktur: Parrespons för Utvärdering och Aktivt Lyssnande

Denna del introducerar strukturen Parrespons (Pair Response), som är en naturlig utveckling
av strukturen Turas-om (Turn-taking). Parrespons lägger till ett element av bekräftelse och
spegling i interaktionen.

Vad är Parrespons?

Parrespons är en samtalsstruktur som inte bara fördelar ordet utan också kräver att lyssnaren
ger en meningsfull respons på det som sagts.

  • Aktivt Lyssnande: Strukturen tränar eleverna i att lyssna aktivt och sedan spegla
    eller bekräfta vad de har hört (”Jag hörde att du sa…” eller ”Det var intressant att du
    sa…”).
  • Social Förstärkning: Att få en respons stärker talaren socialt, eftersom det bekräftar
    att deras bidrag var viktigt. Detta stärker både individen och relationen mellan
    eleverna (även utanför klassrummet).
  • Användningsområden: Parrespons kan användas i många situationer för att
    säkerställa aktivt lyssnande, men passar särskilt bra för utvärdering och
    sammanfattning.

Roller och Utförande

För att strukturera samtalet kan specifika roller tilldelas, särskilt i samband med en
utvärderingsuppgift:

  • Utvärderare: Ansvarar för att ställa de strukturerade frågorna (t.ex. de tre F-frågorna)
    och lyssna aktivt.
  • Sammanfattare: Har i uppgift att lyssna på hela samtalet och sedan sammanfatta
    parets slutsatser för att presentera dem för resten av klassen.

Genom att använda dessa roller blir utvärderingen synlig och läraren får värdefulla insikter i
parets lärande.

Utvärdering med ”3 F-frågorna”

Parrespons är ett utmärkt verktyg för att utvärdera ett samarbete eller en slutförd uppgift.
Samtalet kan styras med hjälp av de tre F-frågorna som fokuserar på processen framåt:

  1. Hur gick vårt arbete?
  2. Vad Fungerade bra och varför fungerade det?
  3. Vad kan vi ta med oss till nästa gång?

Dessa frågor flyttar fokus från resultatet till processen och hjälper eleverna att reflektera över
vad de kan göra annorlunda i framtida samarbeten.

Tillämpningsreflektion

Ni uppmanas att reflektera över hur strukturen Parrespons kan användas i era egna ämnen,
utöver just utvärdering. Tänk på situationer där aktivt lyssnande och bekräftelse är viktigt.

Ni ska också ta fram en befintlig lektionsplanering och fundera över hur ni kan införliva de
tre F-frågorna för att förbättra utvärderingen av arbetet.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är skillnaden mellan Parrespons och Tur-as-om? Tur-as-om fokuserar på att fördela
ordet jämnt. Parrespons bygger på detta men lägger till kravet att den som lyssnar ska ge en
aktiv respons/bekräftelse på det som sagts.
Varför är bekräftelsen så viktig? Bekräftelsen (t.ex. spegling av det man har hört) stärker
talaren socialt. Det signalerar att det de sa var viktigt, vilket stärker deras känsla av
tillhörighet och bidrar till en positiv social miljö.
När kan Parrespons användas, förutom vid utvärdering? Parrespons är utmärkt för alla
situationer där aktivt lyssnande är målet, till exempel vid: sammanfattning av en text,
reflektion över ett svårt begrepp, eller när elever presenterar strategier för varandra.

Facebook
Twitter
LinkedIn