Hjärnfokus på undervisning

Handfasta undervisningsstrategier och hur du kan skapa goda förutsättningar för elevers inlärning och mindset

Om webbkursen

Med didaktiken som grund bygger man broar till neurovetenskapen. Genom broarna förmedlas kunskap om hur man kan lära elever att förstå hur man lär så att de kan effektivisera, äga och ta ansvar för sitt eget lärande. Samtidigt får du som pedagog förklaringar till varför delar av den beprövade erfarenheten ofta fungerar.

Hjärnfokus på undervisning skapar goda förutsättningar för ett effektivt lärande.  Med kunskap om hjärnan och inlärning kan du förklara för dina elever varför det är så ansträngande och svårt att lära nytt och varför man gärna flyr från svåra utmaningar. Att hjärnan är plastisk är nära kopplad till vår syn på intelligens och förmågor – det som kallas för mindset.

Innehåll

Formbara hjärnanAvsnitt 1
Formbara hjärnan – del 2Avsnitt 2
AttentionAvsnitt 1
Attention -undervisningsstrategierAvsnitt 2
GenerationAvsnitt 3
Generation – undervisningsstrategierAvsnitt 4
Generation – minnesstrategierAvsnitt 5
Generation – länkmetodenAvsnitt 6
Emotions och det limbiska systemetAvsnitt 7
Emotions och kognitiva effekterAvsnitt 8
Emotions till och från responsAvsnitt 9
Emotions och statusAvsnitt 10
Emotions och kontrollAvsnitt 11
Emotions och kontroll i ditt klassrumAvsnitt 12
Emotions och handlingsfrihetAvsnitt 13
Emotions och tillhörighetAvsnitt 14
Emotions och rättvisaAvsnitt 15
Emotions i din undervisningAvsnitt 16
SpacingAvsnitt 17
Checklista lektionsinnehåll och avslutningAvsnitt 1
ArbetsminnetAvsnitt 1
Undervisningsstrategier och långtidsminnetAvsnitt 2
Introduktion och bakgrund till mindsetAvsnitt 1
Olika mindset – inställning och ansträngningAvsnitt 2
Olika mindset – feedbackAvsnitt 3
Olika mindset – utmaningAvsnitt 4
Vägen mot dynamiskt mindsetAvsnitt 5
Mindset i din undervisningAvsnitt 6

Ur innehållet

Webbkursen ger dig både den senaste kunskapen och konkreta verktyg om hjärnan och lärande. Teori kopplas till konkreta undervisningsstrategier som stärker elevers lärande och mindset. Du kommer att lära dig: 

  • Vad det innebär att hjärnan är plastisk och formbar
  • Hur minnesprocessen, arbetsminnet och långtidsminnet fungerar
  • Hur mindset kopplas till hjärnans plasticitet
  • Vad som kännetecknar ett statiskt och ett dynamiskt mindset
  • Hur du kan skapa goda förutsättningar för dina elever att vara i ett dynamiskt mindset
  • Aktiv inkodning
  • Vad som triggar hjärnans belöningssystem som skapar en känslomässig “till-respons” som underlättar lärandet
  • Om hur tankar och erfarenheter styr uppfattningen om den egna förmågan

Om kursledarna

Annika Nilsson och Lena Winqvist har jobbat som gymnasielärare under 15 år. De är även läromedelsförfattare för gymnasiet samt skriver narrativa handböcker om hjärnan. Tillsammans driver de utbildningsföretaget Hajja Hjärnfokus.

De anlitas flitigt av såväl skolor och utbildningsverksamheter för att bygga broar mellan didaktik och neurovetenskap. På så sätt förklarar de mekanismerna bakom lärandet samt hur man kan effektivisera det livslånga lärandet.

Målgrupp

 

Webbkursen vänder sig till lärare, pedagoger och utbildare på alla nivåer.

Recensioner och omdömen

4.9 i snittbetyg
4.9/5

Britt-Marie B, Umeå kommun

September 2024

5/5

Linda H, Kalmar kommun

Februari 2024

5/5

Sia M, Haninge kommun

April 2023

5/5

Inger A, Storumans kommun

April 2023

5/5

Bra föreläsare och intressant ämne. Jag lärde mig mycket som jag kan ha nytta av i min undervisning.

Anneli L, Skellefteå kommun

Februari 2023

4/5

Patricia K, Kramfors kommun

Februari 2023

5/5

Mia K, Borås kommun

Februari 2023

5/5

Mycket matnyttigt och intressant, jag kommer alltid att ha med mig cykeln som minnesstrategi.

Josefine B, Eskilstuna kommun

Maj 2022

5/5

Mycket bra och användbar kurs, som passar utmärkt att läsa på distans i eget tempo.

Åsa W, Linköpings kommun

Februari 2022

5/5

Lärorikt och inspirerade! Proffsiga kursledare som talade tydligt och förklarade på ett lättförståeligt sätt.

Cristina I, Gotland kommun

Juni 2021

5/5

Mycket genomtänkt och lättillgänglig kurs, med massor bra tankar att ha med i praktiken, under lektionstid.

Angieszka O, Västerviks kommun

Juni 2021

5/5

Professionellt och inspirerande!

Alexandru B, Helsingbors kommun

Augusti 2021

5/5

Distansutbildning kan vara tråkig. Ni lyckades göra det roligt.

Christina J, Bengtfors kommun

April 2021

5/5

Sofie K, Stockholms stad

Mars 2021

4/5

Det här är en otroligt bra kurs, som borde vara obligatorisk för alla lärare att gå!

Anna A, Katrineholms kommun

Mars 2021

4/5

Mirian Å, Knivsta kommun

Februari 2021

5/5

Lätt att hänga med på! Lagom långa föreläsningar och pedagogiska kursledare.

Veronica W, Upplands väsby kommun

Februari 2021

5/5

Åsa L, Österåkers kommun

Januari 2021

5/5

Smidig, lärorik och spännande. Min hjärna fick stretcha! Härligt!

Ola H, Jönköpings kommun

Januari 2021

5/5

Helena B, Upplands väsby kommun

Januari 2021

5/5

Det är en informativ, innehållsrik kurs med tydlig struktur och lätt att ta till sig. Vi var två som gjorde den tillsammans och det blev flera intressanta diskussioner. Vi delade upp den på två gånger och vi har direkt efter kursen använt oss av det vi lärt oss i vår undervisning. Vi har även berättat för eleverna om hur hjärnan fungerar och jag upplever att i min klass har vi nu en gemensam förståelse för hur hur vi kan arbeta för att nå bra resultat och för att bland annat få ”motorvägar” till vår kunskap, (hur hjärncellerna arbetar för att befästa kunskap).
Jag arbetar i en åk.4

Olga P, Eskilstunas kommun

November 2020

5/5

Josefine B, Eskilstunas kommun

November 2020

5/5

Mycket bra och användbar kurs, som passar utmärkt att läsa på distans i eget tempo.

Spela videoklipp
4.9 (22 omdömen)
4.9/5
Tipsa gärna en kollega!

Vanliga frågor & svar

På Lärarinstitutet bestämmer du själv takten för dina studier.

Våra kurser motsvarar 1-2 heldagsutbildningar. Du kan välja att dela upp dina studier under flera tillfällen eller göra dem under en och samma dag. Utbildningsportalen där du hittar kurserna är tillgänglig dygnet runt.

Självklart kan du det. Dock så behöver ni båda anmäla er för webbkursen. Vi kommer sedan skapa användarkonton för er så att ni kan logga in i vår utbildningsportal.

Du bestämmer själv vilka tider du önskar studera. Vår utbildningsportal är tillgänglig dygnet runt. 

Som deltagare har du tillgång till webbkursen 6 månader från det datum du har fått ditt användarkonto.

Garantin innebär att om du mot all förmodan inte skulle vara nöjd med webbkursen kan du inom 14 dagar från anmälan häva ditt köp. Mejla oss på kundtjanst@lararinstitutet.se om du vill ha mer information om garantin.