Även om kooperativt lärande (KL) har starka anhängare, är det viktigt att tydligt lyfta fram
dess bevisade fördelar. KL är inte bara en metod, utan ett förhållningssätt som skapar
hållbarhet och effektivitet i skolan.
Fördelar ur Elevperspektivet
Kooperativt lärande skapar en gynnsam miljö för alla elever genom att fokusera på:
- Ökad Trygghet och Gemenskap: Forskning visar att KL skapar tryggare
lärandesituationer. Eleverna vet vem de ska samarbeta med och vad som förväntas av
dem. När man utvecklas tillsammans skapas en starkare gemenskap. - Fördjupat Lärande: När en elev förklarar sina kunskaper för en annan fördjupas
den egna förståelsen. Samtidigt drar eleven som lyssnar nytta av kompisens kunskap,
vilket maximerar lärandet. - Språkutveckling: KL främjar aktivt både det ämnesspecifika språket och det
sociala språket. Eleverna tränas i att sätta ord på sina tankar och resonemang, vilket
är avgörande för lärandet. - Aktiv Delaktighet och Ansvar: Genom strategier som balanserar taltiden tvingas alla
elever att bidra och träna. Elever som annars tenderar att gömma sig i
helklassdiskussioner kan inte längre undvika delaktighet, samtidigt som de får träna i
en tryggare miljö. - Ökad Motivation och Acceptans: Forskning visar att elevaktiv undervisning ökar
motivationen och bidrar till en högre måluppfyllelse. KL bygger sociala relationer och
skapar acceptans för både olikheter och oliktänkande, vilket stärker den mentala
hälsan.
Fördelar ur Lärarperspektivet
Kooperativt lärande är en lösning för hållbarhet och minskad stress i läraryrket:
- Hållbarhet och Minskad Stress: Genom att träna eleverna i att vara lärresurser till
varandra (t.ex. via ”Vi gör”- och ”Ni gör”-faserna), minskar lärarens behov av att
svara på grundläggande frågor. Detta frigör tid och minskar stress. - Effektiv Individualisering: Den sparade tiden kan användas för att göra insatser
en-till-en, där de verkligen behövs. Detta skapar en större möjlighet att utmana de
snabba eleverna (och minska deras väntetid) samtidigt som man stöttar de som
kämpar. - Ökad Inkludering: Ingen elev ”tappas bort”. Elever som annars undviker att ta plats
tvingas träna på muntlig presentation i parövningar (t.ex. Pingpong). Elever som
tenderar att luta sig tillbaka måste ”steppa upp” och bidra. - Minskad Konflikthantering: När relationer skapas och stärks i klassrummet under
lektionstid, minskar behovet av konflikthantering utanför lektionerna. Läraren kan
använda sin effektiva undervisningstid till rätt saker. - Kontinuerlig Formativ Bedömning: Eftersom eleverna får stort talutrymme, får
läraren många fler tillfällen att lyssna in och kontinuerligt bedöma elevernas
kunskaper i stunden. Detta kan minska beroendet av stora rättningshögar och
skriftliga prov, och tillåter elever att visa sina kunskaper på olika sätt.
Vanliga frågor (FAQ)
Hur bidrar KL till språkutveckling? KL maximerar träningen i att förklara och sätta ord
på sina kunskaper. Denna verbalisering är avgörande för lärandet, och strukturer som kräver
att man delar sin tanke bygger både det ämnesspecifika och det sociala språket.
Hur minskar KL lärarens stress? Genom att träna eleverna i att vara den första
stödfunktionen (lärresurser) till varandra, frigörs läraren från att svara på rutinkunskaper
(som vilken sida man ska vara på). Detta ger läraren tid för viktigare uppgifter som
observation, individualisering och formativ bedömning.
Är KL bara bra för de tysta/osäkra eleverna? Nej, KL är en win-win. Det tvingar de tysta
eleverna att träna i en trygg miljö, men det tvingar också de elever som annars skulle låta
andra göra arbetet att ”steppa upp” och bidra. De snabba eleverna gynnas också genom att få
utmana sitt eget lärande genom att förklara för andra.