fbpx

Planera den Kooperativa Undervisningen

Efter att ha gått igenom de teoretiska grunderna i Kooperativt Lärande (KL) tar vi oss nu in i
den praktiska fasen: Planera, Genomföra, Utvärdera och Avsluta. KL fungerar som
murbruket som håller ihop viktiga delar av skolans arbete (klassrumsledarskap,
språkutveckling, formativ bedömning). Om dessa byggstenar saknas, kommer KL inte att
kunna fungera optimalt.

Det du kommer att få ta del av är ett smörgåsbord av beprövade metoder och strategier.
Bekräfta det du redan gör bra, och välj ut en ny sak i taget att testa i ditt klassrum.
Observation av kollegor är en kraftfull form av lärande – dra nytta av att observera andras
lektioner eller be en kollega observera dig.

Steg 1: Planera Lektionens Mål och Ramar

Planeringsfasen sker långt innan du når klassrummet. Du behöver sätta två mål för lektionen
och definiera de yttre ramarna.

Två Mål

Kooperativt Lärande betonar vikten av dubbla mål:

  1. Kunskapsmål (Lärandemål): Vad eleverna ska lära sig.
  2. Socialt Mål: Vilken samarbetsfärdighet eleverna ska träna på. Att träna de sociala
    målen skapar i sig en förutsättning för att lyckas med kunskapsutvecklingen.

Material och Ramar

Du måste bestämma vilket material eleverna behöver, vem de ska jobba med och vilken
struktur du ska använda för att organisera lärprocessen.

  • Synliggör för Eleverna: Mål och material måste tydliggöras visuellt (tavlan,
    lärplattform, skylt utanför dörren). Träna eleverna i rutinen att hämta material innan
    lektionen startar för att undvika att tappa elever och undervisningstid. Detta stärker
    deras eget ansvar.

Steg 2: Stöttning (Scaffolding) i Planeringen

I planeringen behöver du fundera över vilken stöttning som krävs för din specifika
elevgrupp. Denna stöttning hämtar inspiration från Vygotskys sociala utvecklingsteori.

Målet med Stöttning

Målet med kooperativ undervisning är: ”You learn it together, then you perform it alone”.
Eleverna tränar tillsammans för att sedan klara nationella prov, ta körkort och söka jobb på
egen hand.

För att alla ska lyckas måste de få stöttning på sin nivå. Stöttningen hindrar glappet mellan de
som klarar mycket själva (A-eleverna) och de som annars riskerar att stanna av.

Olika Former av Stöttning att Planera In

  • Social Stöttning: Användning av lärpar och andra elever som lärresurser.
  • Kognitiv Stöttning: Tillhandahållande av modelltexter, stödmallar och fraser.
  • Språkets Centrala Roll: Stöttning behövs eftersom språket fyller en central roll.
    Kunskaper befästs när elever verbaliserar sina tankar i interaktion med andra.
    Läraren hinner inte interagera med alla elever enskilt, därför måste eleverna få träna
    många gånger med sin lärkompis.

Övningsuppgift: Planera Kooperativ Undervisning

Ni ska nu titta över en befintlig planering och applicera denna fas.

  • Uppgift: Välj en planering som ligger en bit fram i tiden (inte morgondagens).
  • Fokus: Fundera över vilka kunskapsmål och sociala mål du har, och vilka ramar du
    behöver synliggöra för eleverna.

 

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är det viktigt att sätta sociala mål? Att träna de sociala färdigheterna lägger
grunden för en god klassrumsmiljö, vilket i sin tur ger utrymme för att nå de akademiska
målen. Social träning stärker elevernas förmåga till samarbete och tar dem närmare
kunskapsutvecklingen.
Vad innebär Vygotskys teori i kooperativt lärande? Den innebär att eleverna startar där de
är, men med hjälp av stöttning (lärkompis, stödmallar) kan de ta sig an uppgifter som är
precis utanför deras nuvarande förmåga. Målet är att de så småningom ska klara dessa
uppgifter själva.

Facebook
Twitter
LinkedIn