fbpx

Par på tid – en struktur för att träna eget ansvar

Strukturen par på tid är nära kopplad till grundprincipen om eget ansvar. Den säkerställer att
båda eleverna i ett par får tala, dela sina tankar och träna på att uttrycka sig. Samtidigt hjälper
den eleverna att hantera utmaningar som kan se olika ut: för vissa är det svårt att fylla ut
tiden, medan andra har svårt att hålla sig kort och sammanfatta sina tankar.

Så fungerar par på tid

Läraren ställer en fråga eller ger en uppgift. Eleverna får först tanketid för att förbereda sig.
Därefter turas de om att tala under en bestämd tidsram, till exempel 30 eller 60 sekunder. En
elev berättar medan den andra lyssnar och stöttar. Sedan byter de roller.

För att skapa struktur används olika roller:

  • Tidtagare – håller koll på tiden, exempelvis med ett timglas eller timer.
  • Coach – stöttar berättaren med frågor eller uppmuntran, ungefär som en soufflör som
    hjälper om det behövs.

Exempel i undervisningen

Par på tid kan användas i många olika ämnen och situationer:

  • I svenska: som uppstart till en skrivuppgift där eleverna pratar om vad som skapar en
    viss känsla, t.ex. sommarkänsla.
  • I bild: att inspirera inför en skapande uppgift genom att prata om färger, former eller
    motiv.
  • I SO eller NO: att sammanfatta begrepp eller resonera kring en frågeställning.

Den gemensamma träningen gör att även elever som lätt kör fast får hjälp att komma vidare,
medan de mer verbala tränar på att fokusera på det viktigaste.

Sociala och pedagogiska vinster

Par på tid stärker flera viktiga delar av det kooperativa lärandet:

  • Alla får lika mycket taltid.
  • Eleverna tränar både på att tala och på att lyssna aktivt.
  • Roller och tidsramar ger tydlighet och skapar trygghet.
  • Eleverna utvecklar sin förmåga att sammanfatta och strukturera sina tankar.

Reflektion för lärare

Fråga dig själv:

  • När i min undervisning kan par på tid hjälpa eleverna att uttrycka sina tankar?
  • Hur kan jag anpassa frågorna så att både de elever som behöver stöd och de som
    behöver begränsas utmanas på rätt nivå?
  • Vilka roller kan jag använda för att stärka ansvaret och samarbetet i övningen?

 

 

FAQ – Vanliga frågor om par på tid

Hur lång tid bör varje elev få prata?
30–60 sekunder är lagom för de flesta uppgifter, men anpassa tiden efter innehållet och
elevgruppen.
Vad gör coachen om eleven inte vet vad hen ska säga?
Coachen kan använda stödfrågor eller kroppsspråk för att hjälpa eleven att komma vidare.
Kan par på tid användas i alla ämnen?
Ja, metoden är flexibel och kan anpassas till allt från begreppsträning i NO till reflektioner i
svenska och diskussioner i SO.

Facebook
Twitter
LinkedIn