fbpx

Multitasking, Dopamin och AGES: Hjärnans Kamp mot Distraktioner

Att lära sig effektivt handlar om att förstå hur vår hjärna fungerar i en modern värld full av
ständiga val och distraktioner. Dagens snabba informationsflöde utmanar hjärnfunktioner som
utvecklades för en mycket enklare tillvaro.

Multitasking: En Belöning som Hindrar Lärande

Multitasking är i grunden en myt – det går inte att utföra två kognitiva saker samtidigt (du
kan inte cykla och lära dig två saker samtidigt). Ändå upprepar vi beteendet, trots att det
kostar mycket hjärnkraft och gör oss trötta.

Anledningen är att multitasking frisätter signalsubstansen dopamin, som ger oss en känsla av
välbehag. Hjärnan vill att vi ska upprepa beteendet som genererade välbehaget, vilket gör att
multitasking känns bra, men det är negativt för lärandet eftersom du flyttar din
uppmärksamhet och Hippocampus blir inaktiv.

Variation som Koncentrationshöjare

Dopamin frisätts inte bara av multitasking, utan även av nyheter och variation. Nya mejl,
likes och uppdateringar triggar vårt belöningssystem. Detta kan utnyttjas positivt:

  • Strategi: Efter cirka 20–30 minuters passivt lyssnande, när elevernas vakenhetsgrad
    sjunker, är det optimalt att införa ett nytt moment eller variera undervisningen. Detta
    frisätter dopamin, vilket skärper koncentrationen.

AGES Modellen för Hållbara Minnen (Fokus på Uppmärksamhet)

Forskning inom neurovetenskap har sammanställt en modell för hur man skapar hållbara
långtidsminnen kallad AGES, en akronym för: Attention (Uppmärksamhet), Generation,
Emotions (Känslor) och Spacing (Spridning).

Attention – Det Avgörande Första Steget

Uppmärksamheten (A) är det allra viktigaste steget. Om uppmärksamheten missas är de
övriga stegen meningslösa. Kontrollerad uppmärksamhet kan liknas vid ljuset från en
ficklampa:

  • Distraktionens Kostnad: Varje gång en distraktion uppstår (en mobil piper, någon
    pratar), stänger du av ficklampan, riktar om den och sätter på den igen. Detta kostar
    både tid och kraft.
  • Minneskodning Avbryts: Problemet är att när du inte har en kontrollerad
    uppmärksamhet är Hippocampus inaktiv och ingen minneskodning kan ske.
    Studier visar att det kan ta upp till 20 minuter att återfå full kontroll över
    uppmärksamheten efter att man blivit avbruten.

Mobiltelefonen: En Närhetsprincip som Stör Uppmärksamheten

Forskning visar att blotta närvaron av en mobiltelefon har en negativ effekt på
uppmärksamheten, även när den är i flygplansläge och inte piper.

  • Studieresultat: Studenter som hade mobilen inom synhåll på bordet presterade sämst
    i uppgifter som mätte arbetsminneskapacitet och logiskt tänkande, jämfört med de
    som hade mobilen nära men osynlig, eller utanför rummet.
  • Slutsats: Forskningen pekar på en närhetsprincip där åsynen av mobilen påverkar
    uppmärksamheten, särskilt hos de som upplever sig vara mest beroende av sin mobil.
    För att undvika störningar måste mobiler fysiskt läggas bort där de inte kan ses.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför känns multitasking bra trots att det är dåligt för lärandet? Multitasking frisätter
dopamin, vilket är en signalsubstans som genererar ett välbehag. Hjärnan vill därför upprepa
beteendet, även om det hindrar effektiv minnesinkodning.
Vad är AGES-modellen? AGES är en akronym för de fyra viktigaste faktorerna för att
skapa hållbara långtidsminnen: Attention, Generation, Emotions och Spacing. Attention är
det mest grundläggande steget.
Vad händer i hjärnan när jag blir distraherad under inlärning? När du förlorar din
kontrollerade uppmärksamhet blir Hippocampus (kopplingsstationen för minnesinkodning)
inaktiv, och ingen lagring av ny information till långtidsminnet kan ske.
Hur påverkar en mobiltelefon som är avstängd min uppmärksamhet? Forskning visar att
blotta närvaron och synen av mobilen inom synhåll, även om den är avstängd eller i
flygplansläge, stör uppmärksamheten och försämrar prestation. Detta kallas närhetsprincipen.

Facebook
Twitter
LinkedIn