Den tredje grundprincipen i kooperativt lärande handlar om eget ansvar. Precis som
samarbetsfärdigheter är detta något elever behöver träna på, inte något vi kan ta för givet.
Många gånger förväntar vi oss att äldre elever automatiskt kan ta ansvar, men verkligheten
visar ofta motsatsen. Även högstadieelever kan ha svårt att komma ihåg pennor, böcker eller
att följa enkla rutiner. Här behöver vi se det som en träningssituation istället för en
frustration.
Vad innebär eget ansvar i kooperativt lärande?
I ett kooperativt klassrum handlar eget ansvar om tre delar:
- Ta ansvar för sitt eget lärande – att driva sin egen process framåt.
- Bidra med sin pusselbit i samarbetet – att dela med sig av kunskaper och tankar i
par eller grupp. - Fortsätta kämpa trots motgångar – det vi ofta kallar grit, uthålligheten att inte ge
upp även när det blir svårt.
Genom att arbeta på detta sätt skapar vi både självständiga och samarbetsvilliga elever.
När starka elever vill arbeta själva
En vanlig utmaning är elever som snabbt klarar uppgifter och helst vill arbeta ensamma. Här
blir det viktigt att påminna om att kunskapen fördjupas när vi sätter ord på våra tankar och
förklarar för andra. Dessutom ska den slutliga prestationen alltid bedömas individuellt, vilket
gör att även starka elever vinner på att samarbeta under vägen.
Roller som verktyg för ansvarstagande
Ett effektivt sätt att träna elever i eget ansvar är att använda roller. När varje elev får en
tydlig roll i arbetet, som exempelvis tidtagare, sekreterare eller uppmuntrare, blir det tydligt
vad som förväntas. Rollen gör att eleven inte bara tar ansvar för sitt eget arbete, utan också
för gruppens framgång.
- Tidtagare ser till att gruppen håller sig inom ramarna.
- Uppmuntrare bidrar till att hålla energin och motivationen uppe.
- Sekreterare ansvarar för att dokumentera och tydliggöra processen.
Genom att variera rollerna över tid får alla elever träna olika färdigheter och utveckla sitt
ansvarstagande.
Reflektion för lärare
Som lärare kan du fundera över:
- Hur tränar jag mina elever i att ta ansvar för både sig själva och gruppen?
- Vilka roller kan jag introducera för att underlätta ansvarstagandet?
- Hur kan jag stötta elever som lätt ger upp eller tvärtom vill springa före på egen hand?
FAQ – Vanliga frågor om eget ansvar i kooperativt lärande
Varför ska elever ha roller?
Roller skapar tydlighet och trygghet. När varje elev vet vad som förväntas ökar
ansvarstagandet både individuellt och i gruppen.
Hur motiverar man starka elever att samarbeta?
Genom att förklara att deras kunskaper fördjupas när de delar med sig och tränar på att
förklara för andra.
Behöver rollerna alltid vara fasta?
Nej, ibland är det bra att behålla rollerna under en hel lektion, ibland kan de roteras oftare för
att alla ska få träna olika färdigheter.