Efter att ha förstått hjärnans preferens för negativa, automatiserade tankar är det nu dags att
introducera mindset – hur du ser på din egen kapacitet och förmåga att utvecklas. Enligt
professor Carol Dweck är mindset inte fast, utan något man snarare är i och kan pendla
mellan, beroende på uppgift och situation.
Vad är Mindset?
Mindset är din inställning till din egen intelligens och förmåga att lära. Att bara känna till
skillnaderna mellan de två mindseten kan i sig räcka för att vissa individer ska förändra sin
syn på lärande. Det dynamiska mindsetet är det vi vill uppmuntra, då det leder till bäst
studieresultat och långsiktig utveckling.
Vi analyserar mindset utifrån fyra aspekter: Inställning, Ansträngning, Feedback och
Utmaning.
Aspekt 1: Inställning till Lärande
Inställning handlar om synen på intelligens och förmågor.
Statiskt Mindset
- Intelligens och förmågor är oföränderliga. Man är antingen bra på matte eller dålig
på matte. - Skyddar sig själv: Det är viktigare att verka smart än att faktiskt förstå.
- Kvittojakt: Eleven är osäker på sin intelligens och letar ständigt efter kvitto på hur
smart man är (t.ex. ett bra provresultat). Liknas vid en genetisk pokerhand man
hoppas är bra.
Dynamiskt Mindset
- Intelligens och förmågor är förändliga (hjärnans plasticitet).
- Utveckling är möjligt: Alla kan utveckla sina grundläggande förmågor och bli bättre
utifrån sin egen nivå. - ”Inte ännu”: När man inte kan något, handlar det om att man ”inte kan ännu” –
kopplingarna har inte stärkts tillräckligt.
Strategier kopplade till Inställning
- Presentera Hjärnans Plasticitet: Påminn eleverna om att hjärnan är formbar och att
de kan lära sig nya förmågor. - Betona Lärprocessen: Fokusera på att lärandet är det primära, och att resultaten
kommer därefter. Lärprocessen kräver uthållighet och tid. - Offloading (Oron som avlastning): Innan ett test kan man ge nervösa elever tio
minuter att skriva av sig det de oroar sig för på ett vitt papper. Detta har visat sig
avlasta arbetsminnet, vilket förbättrar prestationen.
Aspekt 2: Ansträngning (Effort)
Ansträngning handlar om synen på hårt arbete.
Statiskt Mindset
- Smart = Behöver inte anstränga sig: Om man har talang ska det gå enkelt.
- Ansträngning = Att vara dum: Den logiska följden är att den som anstränger sig är
dum. - Skydda sig själv: Eleven kan säga ”jag har inte pluggat” innan ett prov för att skydda
sig själv om de misslyckas. Om man anstränger sig och ändå misslyckas, ses det som
ett bevis på att man är osmart.
Dynamiskt Mindset
- Ansträngning är nödvändig: Inser att det handlar om att hålla i och hålla ut över tid.
- Inget försök = Dumt: Man är snarare dum om man inte anstränger sig.
Strategier kopplade till Ansträngning
- Liknelse med Gymmet: Använd bilden av muskler: man går inte till gymmet en
gång och ger upp. Hjärnan fungerar likadant – nya kopplingar kräver upprepad
träning, energi och full koncentration. - Definiera Ansträngning: Diskutera med eleverna vad som egentligen utgör en
ansträngning. Att bara sitta med en bok räcker inte om man samtidigt fipplar med
annat. - Betona Energiåtgång: Påminn eleverna om att nya kopplingar kräver mycket energi
och full koncentration för att stabiliseras.
Vanliga frågor (FAQ)
Vem myntade begreppet mindset i dess nuvarande betydelse? Professor Carol Dweck vid
Stanford University.
Vad är den stora skillnaden mellan Statiskt och Dynamiskt mindset? Statiskt mindset
ser intelligens som fix och oföränderlig (”Talang är allt”). Dynamiskt mindset ser intelligens
och förmågor som formbara och utvecklingsbara genom ansträngning (”Alla kan bli bättre”).
Hur kan man flytta en elev från Statiskt till Dynamiskt mindset? Ett första steg är att
påminna eleverna om hjärnans plasticitet och betona att ansträngning och uthållighet är vad
som bygger nya kopplingar, inte medfödd talang.
Hur hjälper ”oron som avlastning” nervösa elever vid prov? Att skriva av sig oron på ett
papper innan provet avlastar elevernas arbetsminne. Det skapar ett inre lugn, vilket frigör
kognitiv potential så att de kan använda sina minnen och sin fulla kapacitet under provet.
Varför skyddar en elev i statiskt mindset sig genom att säga ”Jag har inte pluggat”? Om
eleven misslyckas kan de skylla på bristande ansträngning (”Jag valde att inte plugga”)
istället för bristande förmåga. Detta skyddar deras självbild och bibehåller tron på att de är
smarta.