fbpx

AGES-modellen: E för Emotions – De Sista Sociala Triggers i SCARF

Det finns tre sociala triggers inom SCARF-modellen, som kan aktivera hjärnans hot- eller belöningssystem och
därmed påverka inlärningen: Autonomi, Tillhörighet och Rättvisa. Målet är alltid att skapa en till-respons för optimalt lärande.

Autonomi (Valfrihet)

Autonomi handlar om känslan av att ha inflytande och kontroll över sina egna handlingar.
När elever känner att de har en viss frihet i hur de utför sitt arbete, aktiveras
belöningssystemet. Motsatsen, att känna sig styrd eller detaljstyrd, uppfattas som ett hot.

Pedagogiska Strategier för Autonomi

  • Erbjud valmöjligheter: Låt eleverna välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp,
    vilken uppgift de ska börja med, eller hur de vill presentera sina resultat (t.ex.
    skriftligt, muntligt, digitalt).
  • Låt eleverna vara med och påverka upplägget: Ge eleverna inflytande över
    kursinnehållet, till exempel genom att låta dem välja vilka texter eller material de ska
    fokusera på.
  • Fokusera på resultatet, inte vägen dit: Undvik att detaljstyra processen. Låt
    eleverna hitta sina egna lösningar, vilket stärker deras känsla av kompetens.

Tillhörighet (Gemenskap)

Tillhörighet är känslan av att vara tryggt accepterad som medlem i en grupp. Människan är
ett flockdjur, och social inkludering aktiverar belöningssystemet. Att känna sig ensam,
utesluten eller avvisad är ett kraftigt hot som kan aktivera samma områden i hjärnan som
fysisk smärta.

Pedagogiska Strategier för Tillhörighet

  • Använd strukturerat samarbete: Se till att alla elever får tydliga roller i
    grupparbeten och att ingen kan sitta passivt. Detta minskar risken för uteslutning.
  • Skapa en inbjudande miljö: Hälsa alla elever vid dörren och använd deras namn för
    att signalera att de är sedda och välkomna.
  • Främja ett positivt klassrumsklimat: Arbeta aktivt för att bygga en kultur där
    respekt och bekräftelse är normen.

Rättvisa (Transparens)

Rättvisa handlar om huruvida eleverna uppfattar att de behandlas jämlikt och att processerna
är transparenta. Om elever uppfattar ojämlik behandling, favorisering eller otydliga regler,
aktiveras hotsystemet.

Pedagogiska Strategier för Rättvisa

  • Var transparent med betygskriterier: Se till att eleverna vet exakt vad som
    förväntas av dem och hur deras arbete bedöms. Undvik ”magiska” bedömningar.
  • Följ gemensamma regler konsekvent: Om ni har satt upp spelregler
    (Kontroll-strategi), måste de gälla alla, inklusive dig själv. Konsekvent tillämpning
    stärker känslan av rättvisa.
  • Förklara beslut: När du fattar ett beslut som påverkar klassen, förklara anledningen.
    Transparens motverkar misstankar om orättvis särbehandling.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är valmöjligheter så viktiga för inlärningen? Valmöjligheter ger eleven Autonomi,
vilket är en social belöning. Känslan av att ha kontroll över sitt eget lärande aktiverar
hjärnans belöningssystem och frigör dopamin, vilket ökar fokus och motivation.
Hur kan jag motverka att elever känner sig uteslutna? Genom att använda strukturerade
samarbetsformer (Tillhörighet). Se till att varje elev har en tydlig, nödvändig roll i gruppen.
Detta skapar ömsesidigt beroende och stärker känslan av tillhörighet.
Vad menas med att läraren ska vara transparent? Transparens är en del av Rättvisa. Det
innebär att vara öppen och tydlig med betygskriterier, lektionsmål och varför vissa beslut
fattas. Otydlighet skapar misstankar om orättvisa, vilket utgör ett hot mot hjärnan.
Vilken SCARF-faktor är mest kopplad till kontroll? Autonomi är nära kopplat till
Kontroll. Autonomi är känslan av att ha intern kontroll (valfrihet), medan Kontroll handlar
mer om att kunna förutspå sin omgivning.

Facebook
Twitter
LinkedIn