För att illustrera för eleverna hur neuroplasticitet fungerar – det vill säga hur en långsam, ny
koppling mellan två hjärnceller blir snabb och effektiv – kan lärare använda enkla, fysiska
övningar. Detta skapar en direkt känsla av hur repetition bygger starkare kopplingar.
Fysisk Illustration: Bygg Kopplingar med Fingrarna
En enkel och effektiv övning som kan få eleverna upp och stå är en handrörelse som de får
öva på tills den känns lättare:
- Instruktion: Be eleverna sätta tummen mot pekfingret, sedan mot ringfingret,
sedan mot långfingret och sist mot lillfingret. - Repetition: Låt dem upprepa denna sekvens snabbare och snabbare.
- Reflektion: Efter en tids övning kommer de att känna att rörelsen går allt lättare.
Detta illustrerar att allt är först svårt och sedan blir lättare genom träning – en direkt
känsla av att kopplingen blir starkare.
Denna lekfulla övning visar att det tar olika lång tid att lära in saker, men att grundprincipen
är densamma: use it or lose it.
The Healthy Mind Platter: Lektid som Bränsle för Hjärnan
Övningen är också ett exempel på Lektid, en av de sju delarna i The Healthy Mind Platter – en neurovetenskaplig ”tallriksmodell” för hjärnan. Lektid är inte bara bra för relationer,
utan är nödvändigt för hjärnans bästa funktion.
Lekfulla moment i undervisningen:
- Främjar innovation.
- Fungerar som en kreativitetsboost.
- Stimulerar nybildningen av hjärnceller (neurogenes).
Kooperativt Lärande: Fråga-Fråga-Byt
Ett konkret exempel på ett lekfullt moment som gynnar inlärningen, repetitionen och
rörligheten är Fråga-Fråga-Byt från kooperativt lärande. Metoden syftar till att öka
samarbetet och få alla elever att delta i repetitionen inför ett prov eller efter ett avslutat
moment.
Så går det till:
- Förberedelse: Eleverna (eller du) förbereder varsitt kort. På ena sidan står en fråga
och på baksidan står svaret. - Mingla: Eleverna går runt och blandar sig i rummet (rörlighet).
- Hälsa och Fråga: När två elever möts tar de varandra i hand och den ena (t.ex. den
längsta) ställer sin fråga. Den andra svarar. - Svar och Byte: Sedan byter de roller.
○ Om båda har rätt byter de kort med varandra och fortsätter mingla.
○ Om en eller båda svarar fel behåller de sina kort men fortsätter ändå att
mingla för att hitta en ny partner.
Denna lekfulla metod låter eleverna komma upp och röra sig samtidigt som den stimulerar
inlärning och gynnar repetition över tid.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är The Healthy Mind Platter? Det är en modell baserad på neurovetenskap som
beskriver de sju dagliga aktiviteter hjärnan behöver för att fungera optimalt. Lektid är en av
dessa.
Vilka är de kognitiva fördelarna med lektid? Lektid är en viktig faktor för inlärning; den
gör oss mer innovativa, ger en kreativitetsboost och stimulerar nybildningen av
hjärnceller.
Vad är syftet med övningen Fråga-Fråga-Byt? Syftet är att använda ett lekfullt moment
för att repetera kunskap, öka samarbetet och säkerställa att alla elever deltar aktivt i
repetitionen. Det bidrar också till att eleverna rör på sig, vilket gynnar inlärningen.